Så mycket nöjdare har VW-handlarna blivit

VW Personbilar har flyt och handlarnas förtroende. Det belönas med 5,2 i indexökning och en klättring från åttonde till fjärde plats på rankninglistan.

 

 

Det haltar fortfarande i leveransprecision och -villkor i VW-ledet. Men tillgången på bilar är så oändligt mycket bättre än förra året och det bidrar till att generalagenten lyfts fyra snäpp på resultatlistan

Inga andra handlare är mer nöjda med bilarna. VW är också lättast att få tag i av alla generalagenter och syns mest på fältet.

– Ja, vi är runt mycket och vi sätter en heder i att alltid ringa tillbaka, tillgänglighet är a och o, säger Sverigechefen Sten Forsberg.

Nöjd ser han i diagrammen hur betygen på ledningen har höjts. Den är uppenbart synlig mot konsument också, ”ja, vi försöker ta plats”. Tilliten är jättestor och samarbetet med märkesföreningen bedöms vara mycket gott, ”också en hedersfråga”.

Som för hela VW group är nöjaktigheten betydligt högre med reservdelsförsörjningen och tillgången på utbildningsresurser på servicemarknadssidan där kön är borta nu.

VW:s reklam bedöms kreativast av alla märkens och i topp när det gäller centrala kampanjer.

– Vi försöker ju hitta på nya infallsvinklar när vi kan, säger Sten Forsberg.

Det är också klara förbättringar i fråga om försäljningsansträngningar och bonusar. Och som sagt, leveransproblemen har börjat ordna till sig, men -precisionen brister fortfarande, den var något som Sten Forsberg lovade att vässa förra året.

– Det är helt oacceptabelt att den inte fungerar bra, den är bättre, men leveranstiderna är långa och det är naturligtvis en baksida av den stora efterfrågan.

Ett annat aber är garantierna. En smula nöjdare har handlarna blivit över policyn, men inte mycket.

– Vi har i varje fall passerat snittvärdet, säger Forsberg som är glad att åtminstone goodwill-betyget i garantihanteringen har rakat i väg uppåt.

– Vi har försökt att hitta en lösning med ökade befogenheter som gör livet enklare för återförsäljarna.

När det gäller VW-familjens främsta akilleshäl, it-systemen, berättar han att VW ska testa ett nytt enklare pilotsystem där reservdelar och timmar ligger i ett och samma ”paket”.

Summa summarum har han anledning att vara glad över indexökningen.

– Handlarna tycker onekligen att det är roligt att jobba med oss, då blir affärerna bättre för alla parter. Tror man på något, går man in för det helhjärtat och är beredd att satsa …

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Att det går framåt på hela servicemarknadsområdet och att vi upplevs som tillgängligare och synligare på både servicemarknads- och säljsidan. Det är skönt att ÅF har förtroende för vårt arbete och att betygen ökat på frågor som rör produkten och prissättningen.

Vad är du mest missnöjd med?

– Jag knyter näven för att vi inte har kommit till rätta med leveransprecisionen och ser utvecklingspotentialer på utbildnings- och it-sidan.

Vad tänker du vässa till nästa år?

Som ovan. Leveransprecisionen är grundplåten för nöjda kunder. Vi måste anpassa it-systemen så användarvänligt det bara går och samtidigt se till att arbetet i befintliga system blir effektivare.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

”Ingen lek men

mycket positivt”

Ingen lek, men mycket positivt är märkesföreningens summering om fjärdepristagaren VW som har fått höjda betyg på flertalet områden av handlarna.

Att hinna få fram bilar, hinna med kampanjer och hinna leverera är delikata problem i VW-ledet.

– Det är gasen i botten. Fortfarande en tajt affär i hård konkurrens. Men VW har ett starkt varumärke och bra erbjudanden, säger Pontus Lövrup.

Han tillägger ”en bra generalagent också”. Samarbetet är prima.

– GA är lyhörd, vill ha med återförsäljarna. Den stämmer av allt och anstränger sig att göra rätt på ett väldigt bra sätt. Det är skönt att ha en sådan generalagent.

Hela organisationen är väldigt duktig och dynamisk, nytänkt allt igenom, enligt Pontus Lövrup.

Sammantaget ”ingen lek, men positivt”.