VW Transports handlare
har gladare munnar i år

Orsakssammanhangen bakom VW transportbilars plus och minus som generalagent är tydliga. Mest är det plus, ett litet indexkliv uppåt – men en placering lägre i rankningen.

Den framgångsrika försäljningen – nästan 4 000 fler sålda bilar på ett år – för största transportbilsmärket har givetvis lett till leveransproblem.

– Påbyggnadsjobben försinkar också, det är en komplex process, men vi har förstärkt den sidan nu, säger Sverigechefen Joakim Ewers.

Han har tagit till sig missnöjet från i fjol, då VW transportbilar fick rejält sämre förtroendebetyg, framför allt för brister inom servicemarknaden. I år är det gladare munnar – utom när det gäller utbildningsresurser och it-satsningar på verkstadssidan, där ligger VW LLV sist respektive fyra från slutet.

– Utbildningsgnisslet hänger delvis ihop med expansionen, men skolan har varit underbemannad. När det gäller det uteblivna it-stödet har förväntningarna grusats av att nya verkstadssystem tagit längre tid att få ut än beräknat.

– I övrigt känns det som om vi surfar på en grönare våg på tekniksidan nu. Bland annat tre nya VW-tjänster som regionchefer kan ha fått genomslag, säger Ewers.

Han och ÅF är nöjda med produktduvningarna under konferenserna och de stora provkörningsaktiviteterna när Amaroken lanserades.

Relationsutvecklingen med återförsäljarna tycks rätt god. Lyhördhetspoängen ökar, inte minst för garantipolicyhanteringen. Samarbetet känns gedignare.

– Förhållandet med ÅF har förbättrats mycket, bland annat genom en teamsatsning.

Återförsäljarna ger sin GA näst högsta betyg av alla märken för försäljningssupporten och tillfredsställelsen med tillbehören är också bland de högsta.

– En hit är nog nya, lite flashiga, tillbehör och extra utrustning, kåpor till exempel, säger Ewers.

Hemsidessatsningarna och kampanjerna plussas, men lite sämre är det med reklaminsatserna i övrigt.

– Jag vet att de vill ha mer, speciellt för servicemarknaden, men vi har ingen extremt stor reklambudget och jag kan tycka att annonseringen är lite av återförsäljarnas eget ansvar. Under senaste året har vi dock ökat vårt stöd för lokal annonsering med vissa förbehåll.

Summa summarum får generalagenten och dess organisation bra totalbetyg på generalagenten – och VW lastvagnar har tveklöst bilar som handlarna vill ha.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Att det har gått framåt på så bred front. Jag tolkar det som att vår strategi till 2015, med ett batteri av åtgärder, redan har börjat ge utslag.

Vad är du mest missnöjd med?

– Utbildningen och leveranstiderna är ingen överraskning, men det oroar mig att det också verkar skava lite i finanslösningarna.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Leveransprecisionen. Jag skulle faktiskt bli förvånad om vi hamnade i träsket igen, svensk ekonomi är ju i en stabilare fas med jämnare flöden nu och det gynnar produktionen. Alla minussidor ska lyftas så att ÅF kan känna sig trygga.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

Återförsäljarna känner starkt stöd från fabrik

Lite växtvärk från den ännu nya organisationen, men i stort sett en riktigt bra utveckling av samarbetet, tycker ÅFF.

Det har tagit lite tid, som det bör, för VW LLV att hitta kostymen. Efter tappet på servicemarknadssidan i fjol verkar återförsäljarna nöjdare igen.

– Försäljningen har ju varit så stark, framför allt av pickupen Amarok. Det har medfört lite leveransproblem och det har funnits störningar också på den tekniska sidan. Men jag tycker ändå att GA har lyckats lösa det mesta på ett bra sätt, säger återförsäljarföreningens vd Pontus Lövrup.

Hans summering är att GA gör bra saker och att samarbetet är gott.

– På transportbilssidan är ju de svenska VW-återförsäljarna väldigt starka gentemot fabrik eftersom Sverige tillhör de starkaste marknaderna i världen, näst efter Tyskland och bland de tio största länderna volymmässigt.

I vintras protesterade ÅFF mot en komponentbrist och fick direkt gehör.

– Fabriken prioriterade våra önskemål och ändrade inriktning.

– Det finns all anledning för svenska återförsäljare att känna tillförsikt, säger Pontus Lövrup.