VW transport nedflyttad

från sjätte till elfte plats

Hans Turemark 2014Totalt sett åker VW transport ner i rankningslistan av ungefär samma orsaker som flertalet andra i VW-familjen. Men det finns också betyg som har plussats.

Ska det börjas med de positiva så är det bland annat leveranserna.

– Vi har haft god planering och tajt samarbete med fabriken, säger nye Sverigechefen Hans Turemark som närmast kommer från Skoda.

Marknadssupporten ligger i topp.

– Vi har verkligen försökt att anpassa oss till de lokala marknaderna, bland annat med flexibla erbjudanden. Och vara tillgängliga, ute på fältet mycket och stänga frågor så fort som möjligt, säger Turemark.

Samarbetet med märkesföreningen är högst tillfredsställande och reservdelssidan får riktigt bra betyg liksom ”exponering mot konsument”.

Kontakten med säljorganisationen och utbildningsverksamheten är bättre, och även om bonussystemet och marginalsystemen är stora missnöjesområden verkar ändå lönsamhetsmålen vara okej.

Men så är det det förhärskande ogillandet av VW groups tungrodda system, bland annat garantisystemet där betygen rasar för VW trp.

– Det är komplext och vi jobbar för en effektivisering, men så har ju vagnsparken också ökat och antalet problemfall därmed blivit fler, säger Turemark.

Garantihanteringen och den sviktande lönsamheten på verkstäderna då …?

– Vi gör en djupdykning i dessa frågor, de är uppe i vårt råd och vi har en klar och rak dialog med fabriken gällande förenklingar och förbättringar i våra system.

Hans Turemark betonar att också säljsidan kanaliserar återförsäljarnas problem gentemot fabrik.

– Så att konsekvenserna för försäljningen verkligen kommer fram, inte bara störningarna som sådana.

Att hemsidan får lägre betyg förklarar han med ett skifte mellan plattformar.

De tungfotade bonusgrundande kundtillfredsställelsemätningarna slutligen:

Kundnöjdhetsmätningarna är trots allt aktiviteter som har lett till ökad nöjdhet, överlag är resultaten bättre, säger Hans Turemark.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Den generella affärsmodellen verkar fungera och ge resultat. Vi har orkat vara ute och samarbetat med fabriken och stöttat återförsäljarna med leveranser.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att det inte går fortare att förbättra de områden där vi har haft och har problem.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Vi kommer definitivt att fortsätta stötta ÅF:s affär lokalt. Vi kommer tillbaka som en stark support till våra väldigt aktiva återförsäljare.

Text Ing-Cathrin Nilsson

ÅFF tillitsfulla

Pontus-Lövrup-2014-0327Framför allt är det de stora genomgripande störningarna i datasystemen som har slagit hårt mot VW transport, tror Pontus Lövrup som känner förtröstan för framtiden.

Konflikter lyser med sin frånvaro i umgänget mellan märkesföreningen och generalagenten, enligt Pontus Lövrup.

– Vi har en samsyn och kommer absolut framåt i flertalet frågor.

– Och organisationen fungerar bra under den nye Sverigechefens ledning.

Men han ser en liten spricka:

– Det är nog så att återförsäljarna har gjort en resa och märkesseparerat sig väldigt mycket, mer än vad generalagenten har gjort. VW transport kan ibland falla mellan stolarna i den stora gruppen.

Enligt Lövrup är VW transport paradmärket i familjen.

– Vi är väldigt stolta för vad vi gör och svenska prestationer brukar framhållas på Europanivå, det talas ofta om hur duktiga svenskarna är. Det gäller både återförsäljare och generalagenten.