VW Transport uppflyttad

– tillbaka på sjätte plats

I fjol blev VW Transport nedflyttade från sjätte till elfte plats. I år är de tillbaka – och styrkorna finns inom områden som återförsäljarna överlag tycker är allra viktigast.

VW Transports försäljningsavdelning är mest snabbfotad av alla och rappast att fatta beslut. Det var vad Sverigechefen också lovade att vässa förra året.

– Regioncheferna är ute väldigt mycket och många andra stöttar, säger Hans Turemark.

De är bäst på att stötta den lokala marknadsföringen också.

– Vi måste förstå att speciellt transportbilsmarknaderna ser väldigt olika ut, allt från efterfrågan till kulturer och vi försöker svara upp mot handlarnas specifika behov, säger Turemark.

Yttermera förvisso är VW Transport styvast i VW-familjen på den nya enkätfrågan ”Administration kring marknadsstöd för bilförsäljningen”, som har rätt låga snittbetyg totalt. VW Transports Sverigechef säger att de har fokus på snabba puckar och utbetalningar.

Återförsäljarna är över huvud taget betydligt nöjdare både med lönsamheten och generalagentens förståelse. Företagsledningen får högre betyg.

– Vi har en mycket tät dialog och försöker att vara ute så mycket som möjligt och synas i alla sammanhang där det behövs.

Nästan alla 65 återförsäljare besöktes i fjol.

Förbättringspotentialerna finns på servicemarknadssidan. Produktfelen tycks ha irriterat och avtalen kunnat vara bättre, marknadsföringen av de egna verkstäderna också.

Garantihanteringen är bättre men, som Hans Turemark medger, inte i mål. Så är det förstås finansbolaget där VW Transports handlare än jättemissnöjda. Hans Turemarks svar här lyder:

­– Vi försöker gräva djupare, men trots allt är finansieringsgraden hög och användningen av tjänster hög ur ett Europaperspektiv.

Totalt sett känner Hans Turemark att samarbetet är på rätt spår mot rätt håll.

– Kanske har det hjälpt till att samarbetet mellan fabrik, GA och ÅF i samband med modellbytesväxlingen av Caddy o Transporter verkligen har fungerat bra, säger han.

Och det är ju vad märkesföreningen tycker också.

 

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Framför allt att det märks att vi har gjort mycket för att öka vår synlighet och tillgänglighet. Men också att hela VW-gruppens ansträngningar med garantihanteringen börjar få genomslag.

Vad är du mest missnöjd med?

– Möjligen över att vi kan ha tappat fokus något och kanske borde ha tytt signalerna på missnöjet med finansbolaget tydligare och kunnat ta i tu med problemen.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Det är viktigt nu, när vi är mitt uppe i produktionslanseringar, att vi kommer ut på marknaden på ett bra sätt.

– Garantihanteringen och it-förbättringar är processer som fortsätter, de ska bli ännu bättre till nästa år.

Text Ing-Cathrin Nilsson

 

 

Mycket är bra,

somligt återstår

Pontus Lövrup skriver under på att VW Transports ledning lyssnar bra men att det fortfarande finns förbättringsområden.

Både marknadsandelarna och modellprogrammet har ju ökat kraftigt.

– På stora volymer på kort tid märks ju produktproblem tydligare och en del tycker nog att det har tagit för lång tid att komma till rätta med dem ibland, till exempel att få fram nya delar, säger SVÅ:s vd Pontus Lövrup i anledning av att handlarna inte tycker att generalagenten har varit tillräckligt lyhörd för produktkvaliteten.

Han är emellertid mycket nöjd med överenskommelser som gjorts i samband med att Caddy och Transporter fasats ut i den stora modellbytesväxlingen med ansenliga volymer.

– GA har stöttat jättemycket och fabriken har levererat. Återförsäljarna har lyckats behålla och till och med öka segmentsandelarna och samarbetet med dem har verkligen varit lösningsorienterat.

Det är en hel del som är bra och har blivit bättre.

– Varumärkesbyggandet och produktmarknadsföringen tycks ju upplevas pålitligt stark, inte minst stödet till den lokala marknadsföringen, trots att tjänsten som marknadschef har varit vakant.

– Och liksom VW personbilar har VW transport en stark försäljningsorganisation med duktiga regionchefer, säger Lövrup.

Men det är en del saker som gnisslar. Liksom för övriga märken får Volkswagen Finans låga betyg för ÅF-villkor och servicenivå, och när det gäller garantiersättningar för administrationen är VW transport i stryk-klass i jämförelse med syskonmärkena.

– Inrapporteringen släpar men för alla märken är vi mitt uppe i en diskussion om förändringar med fabriken. Totalt sett har vi dock en positiv dialog och fabriken lyssnar på svenska marknaden, vi är ett av de starkaste fästena för VW Transportbilar i hela världen, säger Pontus Lövrup.