VW kvar på fjärdeplatsen,

men något försämrat index

Sten-Forsberg-Fredrik-StehnVW har fortsatt starkt förtroende och ligger kvar på sin fjärde plats i konkurrensen bland andra GA. Somligt har blivit bättre, somligt har gnisslat. Tuffa förväntningar åt båda håll.

VW har ett tydligt mål för återförsäljarnas lönsamhet.

– Gärna mer än 3,5 procent på sista raden, säger Sverigechefen Sten Forsberg.

I fjol lovade han att se över leveransproblemen. Troligtvis har han haft hjälp av konjunkturnedgången, men det har gjorts ansträngningar.

– Vi har gjort vår hemläxa och försökt lära oss att säkra upp tillgången på kritiska produkter, som fyrhjulsdrift. Nu vill vi bli mer exakta på leveransprecisionen så att våra återförsäljare kan förplanera iordningställandet av nya bilar.

Om vi håller oss vid förtjänsterna ska det sägas att VW:s ledning och dess synlighet på fältet är i topp. Ett litet förtroendetapp för produktkvaliteten härrör gissningsvis till ”taxi-problematik” med bland annat växellådor. Sten Forsberg tycker nog ändå att ”produktkvaliteten är förbättrad och överlag god”.

– Jag tolkar betygsförsämringen överlag som att vi har höga ambitioner och vill framåt, bli bättre och bättre. Vi har starka ÅF med lika höga förväntningar som vi har på dem.

Ett missnöje på servicemarknadssidan kan skönjas men Forsberg framhåller också den ökade efterfrågan.

– Vi har ökat både antalet servicetimmar och omsättningen på reservdelar och marknadsfört servicemarknadssidan hårdare. Jag tror inte att speciellt många märken har den situationen i dag. Tillsammans måste vi anpassa system och processer, det är också viktigt att ÅF effektiviserar  och skapar kundnöjdhet.

Om den ständiga akilleshälen i VW Group – it, garantiförfarandet och kundnöjdhetsmätningarna – säger Sten Forsberg:

– Garantihanteringen är en fokusfråga som vi har jobbat hårt med under många år och som naturligtvis är en del i verkstädernas lönsamhet. Bland annat höjde vi garantidebiteringen med nästan fem procent i våras. Vi söker alltid lösningar för effektivare system där vi kan påverka. I dagarna rullar AposPro ut som förhoppningsvis skall öka effektiviteten.

– Men jag förväntar mig inte att vi alltid ska ligga i topp på allt, ÅF och GA ska utmana varandra för att bli bättre. Vi försöker skapa de bästa förutsättningar vi kan, det är upp till ÅF också att interagera och skapa ytterligare ökad lönsamhet.

 

Vad är du mest nöjd med av årets resultat?

– Att det överlag verkar finnas ett stort grundförtroende för oss som ledning och märke. Det är avgörande.

Vad är du mest missnöjd med?

– Jag är inte missnöjd. Dock finns utmaningar och det ska det göra i en så stor verksamhet som vår.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Jag vill alltid vässa. Vi ska aldrig vara nöjda, aldrig ge avkall på våra ambitioner utan fortsätta att ”kriga” vidare. Jag tror att 2013 kommer att bli ytterligare ett rekordår.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

En bra GA men

hårdare klimat

Pontus-LovrupOckså om klimatet har hårdnat tycker Pontus Lövrup att VW håller ställningarna som huvudman.

Som återförsäljarbetygen signalerar, säger märkesföreningens vd:

– Fortsatt duktiga, men har kanske tappat aningen. Handlarna känner av ett hårdare kostnadsfokus, ett hårdare klimat över huvud taget. Mindre frikostighet, hårdare tag om plånboken. Det har skruvats åt. Vi har också haft stora störningar i de it-stöd som GA ger, förändringar har stressats fram och lett till stort missnöje. ÅF-verksamheterna är stora och beroende av en stabil support med hög grad av automatisering, så det måste vara kvalitet i alla led.

– Ställer GA högre krav gör vi det också.

Men i det stora hela taget bra. Ingen handlare vill byta bort märket.

Om det något sviktande förtroendet för produktkvaliteten säger Lövrup:

– Jag gissar att det härrör från DSG-växellådorna som i vissa fall havererade på grund av överhettning, speciellt på taxibilarna. Garantiförfarandet från fabriken var segt.