Jordbävning och miljöpolitik käppar i hjulen för Toyota

Den senaste perioden har varit otursfylld för Toyota. Det är inte så konstigt att vd:n Ulf Winberg pustar ut över att index ökar med 3,2.

Flera modeller drabbades av tekniska problem och fick återkallas i början av 2010, och i mars i år inträffade katastrofen i Japan.

– Jag är glad att vi går framåt. Jag hade heller inte trott på en snabb klättring. Vi har bland annat drabbats av jordbävningen i Japan och produktionsstörningar på grund av den, säger Toyota Sveriges vd Ulf Winberg.

Starka framryckningar på support gällande försäljning och reservdelar samt ökad uppskattning av servicekontakten bidrar till uppgången. Dessutom behåller Toyota sin tätposition i utbildningsfrågorna, där företaget till och med ökar något.

– Utbildning underlättar livet och utbildning och nöjdhet hör ihop. Ju bättre utbildade ÅF är desto snabbare hjälp kan de få av oss. Vi har helt andra krav på utbildningarna i dag än för två år sedan. Nu är det ständigt fullt på kurserna.

Toyota delar förstaplatsen när det gäller hur nöjda handlarna är med kvalitet på finansiella lösningar. Det handlar bland annat om prenumerationslösningen, där kunden varje månad betalar en avgift som inkluderar service, skatt och reparationer, berättar Winberg.

Men trots att mycket är positivt backar företaget på den så betydelsefulla frågan: Har GA bilar som kunden vill ha? Eftersom återförsäljarna samtidigt ger bra betyg på produktkvalitet har Ulf Winberg huvudorsaken klar för sig: svensk miljöpolitik. De nya subventionerna har slagit hårt.

– Vi har bilar med låga koldioxidutsläpp genomsnittligt sett, men vi drabbas av de nya reglerna. Man har till exempel tagit bort subventionerna till Prius, och våra hybrider berättigar inte längre till skatteavdrag.

Hur är då relationen med ÅF? Jo, lyhördheten för synpunkter ökar till en topp fem-placering. Det handlar nog inte bara om att Ulf Winberg alltid svarar i telefon, ”dygnet runt”.

– Alla har blivit mer kontaktbara. Förra årets enkät var en väckarklocka för oss. Vi hade en relationsförbistring, eller en påstådd sådan, men nu har vi förstått att vi inte varit ute på marknaden hos återförsäljarna tillräckligt mycket.

 

Vad är du mest nöjd med?

– Att ÅF uppskattar vår utbildning, att den är kostnadseffektiv.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi backar på frågan om vi har bilar som kunderna vill ha. Vi hade velat leverera fler modeller, till exempel en ny Hiace, transportbilen.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Vi ska ut med nya produkter, och vi ska bli bättre på att berätta hur bra de är.

 

Text Rickard Jakbo / Foto Fredrik Stehn och Berne Lundkvist

Toyota ÅFF:

Bra dialog men få nya modeller 

Att ÅF-kåren ger ett lägre betyg på frågan om Toyota har bilar kunderna vill ha förvånar inte Johnny Östlund, vd på Toyotas återförsäljar-förening.

Återförsäljarna tycker inte riktigt att det kommer modeller som är attraktiva på marknaden.

– Tidigare har det kommit flera modeller varje år, i bland upp till tio elva. Men 2010 kom ingenting. Så nu saknar vi rätt motorer och diesel. Vi räknar med att det blir ett hundår, säger Johnny Östlund.

Japankatastrofen i år gjorde dessutom att produktionen skars ner och vissa modeller sålde slut. Men flera nya modeller är på gång inom kort och Östlund är förhoppningsfull.

– Ja, vi kommer tillbaka starkt 2012, säger han med tillförsikt i rösten.

Dialogen med GA beskriver han som god. Han lyfter bland annat fram snabb support på reservdelar som en ljusglimt, trots att leveranserna går från Danmark och Norge.

– Ibland kan jag väl önska att de hade planerat lanseringen av modellerna bättre, men det kan vår GA inte styra så mycket över.