Toyota kliver framåt

– trots få nya modeller

Fyra kliv upp på rankningen men bara en blygsam indexhöjning. Den hade kunnat vara bättre om försäljningen varit bättre – och det inte rått brist på nya modeller.

Förra året flaggade Toyota för en rad nya modeller. Det skulle få GA att höja sig på indexskalan, och inte minst på den viktiga frågan ”Har GA produkter som kunden vill ha?”.

Där fick märket godkänt, men låg efter de flesta andra. Så är det i år också. Förklaringen då som nu är brist på nya modeller. Men åtta nya modeller är på gång, Lexus inräknat, och det kommer att ge resultat, enligt Jörgen Wedefelt, Toyota Sveriges försäljningsdirektör.

– Förra året kom inte så många nya modeller, förutom en Yaris i slutet av 2011. Det handlade inte om förseningar. Förra året pratade vi om de många hybrider som kommer i år.

Toyota håller fast vid miljöprofilen trots att varken lagstiftarna eller konsumenterna i någon större grad belönat märket för att de jobbar hårt på området, bland annat med att sänka koldioxidutsläppen. Jörgen Wedefelt tror att bilköparna i slutändan kommer att tjäna på att välja en så energieffektiv bil som möjligt.

– I tuffare tider kanske klimatfrågan får stå tillbaka. Långsiktigt tror jag att vi ligger rätt.

Att det i debatten nu också diskuteras nackdelar med den starkt växande dieselflottan, kan gynna Toyotas utbud med fokus på laddhybrider, anser GA.

– Att en Prius kombi kommer i hybridversion är viktigt för den svenska marknaden. Nu är det viktigt att marknadsföra hybriderna som bilar för alla, säger Jörgen Wedefelt.

Hur ser du på att Toyota ligger i det närmaste still på index, en bit över medel?

– Med en viss frustration. Det känns trist för vi tycker att vi varit ännu mer transparenta och tydliga i våra avsikter. Vi har involverat ÅFF i högre grad än tidigare. Men 2011 backade vi 23 procent samtidigt som personbilsmarknaden ökade. Det påverkade förmodligen svaren.

Eftermarknadsfrågorna är fortfarande ett sorgebarn, enligt enkätsvaren. De låga betygen överraskar inte Sverigeledningen.

– Vi förstärker denna del av vår organisation i detta nu. Att det går långsamt med garantihanteringen kan bero på att vi har haft många toppar och dalar, samt att vi har valt att ha regionchefer som ansvarar för både bilförsäljning och servicemarknad. Det kan lätt bli fokus på det förstnämnda. Vi ska se till att de får en bättre stöttning.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Att lyhördheten och utbildningsfrågorna ökar. Jag är glad över dessa framsteg.

Vad är du mest missnöjd med?

– Det är klart att det är trist att servicemarknaden backar.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Alla områden egentligen, men med fokus på det som försämrades mest, och då speciellt servicemarknaden.

 

 

Text Rickard Jakbo / Foto ???? ????

 

Dieselboom håller

nere Toyotas betyg

Lönsamheten är bra. Men många ÅF känner frustration över volymerna, enligt Curt Gruvaeus, ordförande för Toyotas ÅFF.

Gruvaeus tror att det ökade intresset för dieselbilar har påverkat det mediokra betyget på frågan om Toyota har bilar som kunderna vill ha. Nu hoppas ÅF-kåren på en kraftfull marknadsföring av de egna hybridbilarna, inte minst de som kommer detta år.

– Vi känner oss lite frustrerade över att det inte har lyft försäljningsmässigt, vilket kan ha berott på en kraftig ökning av antalet dieselbilar, och där är vi inte lika starka som på bensin.

Curt Gruvaeus konstaterar att marknaden gick upp förra året, medan Toyota gick nedåt. Han tror att det påverkar synen på GA.

Som tidigare ligger Toyota i toppen i frågan om ÅF:s lönsamhet.

– Generalagenten har sedan länge stor respekt för att ÅF vill och måste tjäna pengar. Det man är sämre på är reservdelar och garantier. Garantihanteringen är väldigt långsam.

När det gäller att vara synlig på fältet i reservdelsfrågor ligger Toyota sist.

– Det får vi leva med. Man har inte separerade regionchefer på reservdelar som förut. Vi har förståelse för att man inte kan ha hur mycket folk som helst, men vi måste jobba på att bli bättre på detta område.