Nya bilar ger

Suzuki liten skjuts uppåt

Nya bilar och framtidstro. Det förklarar att Suzuki ökar ett par snäpp, enligt GA. Hade Mattias Larsson fått fram fler bilar hade märket förmodligen passerat medel.

Handlarna kommer att gå från två modeller till fyra under 2015.

– Innan Vitaran kom i april 2015 hade det bara kommit en ny modell på fem år. Flera ÅF hängde med huvudet. Nu känns det som om våra nya modeller motiverar och engagerar. Jag tror att uppgången dels beror på framtidstron och dels på vår fokusering på servicemarknadsfrågorna tillsammans med ÅFF, säger Mattias Larsson, vd på Nimag som är Suzukis GA.

Paradoxalt nog ligger GA hyfsat till när det gäller affärsvillkor och förståelse för den lokala marknaden, samtidigt som ÅF ger ett lågt betyg när det gäller hur lyhörd GA är för synpunkter på ÅF:s lönsamhet.

– En dyr bil med samma marginaler ger mer. I och med att vi har haft mindre och billigare bilar så har det inte varit samma marginal i kronor.

Mattias Larsson betonar att genomsnittspriset nu ökar, i och med de nya och större S-cross och Vitara-modellerna. Detta förbättrar intjäningsmöjligheterna.

För att förbättra nöjdheten ska GA fortsätta att prata lönsamhet.

– Jag hävdar att även låga kostnader är en del av lönsamheten, men vi måste närma oss en gemensam definition av lönsamhet. Där har vi inte varit tydliga.

Förra året förklarade Mattias Larssons de klara försämringarna på reservdels- och servicefrågorna med ett byte till it-leverantören SAP. I år ökar GA över hela linjen när det gäller datasystem och it-stöd. Suzuki ligger på topp fem när det gäller frågan om hur nöjda ÅF är med datastödet inom servicemarknad.

– Det är riktigt roligt att se att vi går framåt på området, utbrister han.

Även om reservdelsbeställningsbetygen ökar något, ligger Suzuki under medel.

– Vi har inrättat två nya tjänster på servicesidan. När det gäller logistiken så tar det i dag mellan tre och fyra dagar för att få fram delar. Vi ska få ner detta till ett dygn, för dem som behöver.

Det enda som sjunker tydligt är billeveranser.

– Det är klart att vi skulle ha behövt ett par hundra bilar till vid premiären.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Signalerna om att vi är på god väg. Det har varit tungt utan nya modeller, men nu är vi med i matchen igen.

Vad är du mest missnöjd med?

– Jag vet inte om jag är missnöjd. Men vi måste ta oss an lönsamhetsfrågan och bena ut den och se till att vi har samma definition som ÅF.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Det är viktigt att vi ser mer effekt av insatserna på servicemarknaden. Vi har förbättrat oss men vi kan och bör avancera mer.

Text Rickard Jakbo

 

Lönsamheten

en tvistefråga

Lönsamheten är en stor fråga för ÅFF. Suzuki har ett avstånd till branschmedel på frågan om GA är lyhörd för synpunkter på lönsamheten.

ÅFF:s ordförande Tomas Håård håller med om att den största delen av förklaringen till de lägre betygen handlar om att Suzukibilarna är mindre och drar in lägre summor per bil. Men det är inte hela sanningen, menar han.

– Det är andra mindre saker som bidrar också. Det ska hela tiden skruvas på våra ÅF:s täckningsbidrag. Men nu har vi sagt nej till att ta mer av våra marginaler.

Han berättar att det inte längre är lika lätt att göra en bra affär när kunden kommer med en inbytesbil. Märket är inte lika populärt som 2011, då han själv hade det bästa året på länge.

– Vi säljer mindre. Vi har tre modeller, varav en är gammal, och i slutänden räknar handlaren pengar.

Hur är det med framtidstron?

– I år skulle jag nog säga att det ligger på en medelnivå. Inför nästa år blir det nog bättre. Jag hoppas mycket på Vitaran men det kommer ta tid innan vi kan utvärdera resultatet. I ett längre perspektiv ser ÅF-kåren mer positivt på saker och ting. Vi vet att det är saker på gång och vi vet vilken kapacitet fabriken har. På sikt bör vi gå över index 100 i enkäten.