Tre orsaker bakom Suzuki-tapp

Mattias-Larsson-14Bristen på modeller. Nytt datasystem. Frågetecken kring ”Halva bilen dealen-kampanjen”. Det är de främsta förklaringarna till att Suzuki faller på listan.

Enligt GA kan bristen på nya modeller förklara en del av tappet. Nya Suzuki Swift kom 2010. Därefter kom ingenting. Sedan ingenting. Först i oktober 2013 kom en ny upplaga av familjebilen S-crossen.

– Det är klart att det påverkar. Nya modeller ger en kick. Du har konferenser och pratar om intjäning. Men nu ska det komma flera modeller de närmaste åren, säger Mattias Larsson, vd för Nimag, Suzukis GA.

Något som påverkat affärerna och ÅF-kåren ordentligt är att konkurrenten VW sänkte priset på Polo från drygt 150 000 till cirka 120 000 kronor.

– Det drabbar ju oss. Vi är testvinnare, men det är svårt när en Polo kostar lika mycket.

Vissa ÅF anser att Swiften från 2010 borde ha prissänkts mer än de 5000 kronor den sänktes i en marknadsreplik. Mattias Larsson ser ovanligt nog fundersam ut innan han svarar.

– Men det finns ett inköpspris också. Du måste ha en intjäning, annars kan du ju lika gärna sluta sälja bilen. Men vi testar olika lösningar. Under Q1 har vi låtit ÅF agera mer fritt. De kan själva styra mer över olika aktiviteter och prismodeller.

Vissa sänkningar kan ha att göra med den i ÅF-kretsar omtalade ”Halva bilen dealen”, som går ut på att en stor del av bilen betalas kontant mot att en stor del av lånet på bilen blir räntefritt. Mattias Larsson tror att osäkerheten inför denna nya form av marknadsföring kan ha påverkat reklamfrågorna.

– Men resultatet har visat sig vara bra.  En väldigt stor andel av vår försäljning går via denna produkt.

Försämringarna är tydligast inom reservdels- och serviceverksamheten. GA har bytt it-leverantör och kör nu bjässesystemet SAP. Att få detta att lira med enskilda ÅF:s datorer har varit en utmaning. Det har bland annat blivit problem med beställningsportalen.

– Det har krävts en massa support härifrån, och detta har tagit tid från andra servicemarknadsfrågor. Även om vi slussar vidare så tar det tid. Men vi fick bukt med krisen hyfsat snabbt.

Men allt är inte bara halvdyster läsning för Larsson. Enligt enkätsvararna är produktkvaliteten konkurrenskraftig. Mycket kring bilförsäljningen fungerar smidigt, och GA har en bra organisation och kvalificerad personal.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Jag kan inte vara så nöjd med något. Det var väntat på något sätt. Det har med it-problemen att göra.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att tappet blev lite större än vad jag hoppats på. Att helheten sjunker så mycket.

Vad vill du vässa?

– Vi ska ha ett it-system som fungerar bra, där ÅF ska kunna beställa allt på ett ställe, och där mycket sker automatiskt.

Text Rickard Jakbo

 

 

 

”Sänk priset 

så ökar försäljningen” 

hardÅFF håller med om att bristen på modeller ligger Suzuki i fatet. Men man är inte så entusiastisk över finansierings- och reklammodellen ”Halva delen-bilen”.

ÅFF:s ordförande tror visserligen att erbjudandet är en bra grej i grunden. Fast inte för Suzuki, utan för andra märken som BMW och Audi.

– Det är inte de med topplön som köper Suzuki. Kunderna kan inte lägga 30 procent kontant vid köpet. Det är fel bilmärke, säger ÅFF:s ordförande Tomas Håård.

GA har inte lyssnat på handlarna i denna fråga, anser han. Många Suzuki-ÅF är skeptiska till Halva bilen dealen.

– Visst, reklamen är tuff och fräck, och lockar in folk till butikerna. En duktig säljare kan dra nytta av det. Men det är långt ifrån alla kunder som gillar att höra att de måste lägga så mycket kontant. De blir förbannande.

ÅFF har också en viss kritik mot prissättningen på den tidigare så populära Swiften.

– Ja, Swiften är fortfarande cirka 10 procent för dyr. Den kom ju hösten 2010. Ska vi pressa ut de volymer som GA vill måste priset ner, som skett med Clio och Polo och andra.

Men går det verkligen?

– Det går. Vi försöker argumentera för detta, men det är svårt.