Suzuki ligger kvar på samma

index men dalar i rankningen

LarssonEfter fyra år på svenska marknaden håller Suzuki ställningen. Återförsäljarna är relativt nöjda. Indexet i GA-enkäten är det samma som i fjol.

Det som irriterar är att bonussystem och rörliga marginaler inte existerar. Där står vd:n Mattias Larsson fast.

– Bonus driver varken volymer eller lönsamhet, handlare kan ju nästan gå back på de sista bilarna och det är svårt att beräkna sin marginal med ett rörligt system. Vi vill ha en enhetlig prisbild när vi bygger Suzukis varumärke i Sverige och hålla kvar värdet i bilarna, inte minst andrahandsvärdet, säger han.

I fjol lovade han en satsning på servicemarknadssidan som bland annat har utökats från två till fyra personer och det har belönat sig i högre betyg.

Mycket annat plussas också, bland annat reklamen, gissningsvis för  ”Halvabilendealen-kampanjen”. Hemsidan är ny och reservdelshanteringen har förfinats.

– Det är också glädjande att handlarna uppskattar att vi har prisanpassat reservdelarna.

Det förefaller fortfarande vara relativt enkelt och gesvint att tillhöra Suzukis ÅF-nät. Återförsäljarna är nöjda med standardkraven.

Vad som däremot förvånar Mattias Larsson är att relationen och kommunikationen med GA får lägre betyg. Lättare har han att förstå att utbildningsbetygen har dalat.

– Det blev en missuppfattning när vi bjöd in till en teoretisk introduktionsutbildning som handlarna hade väntat sig mer ”hands-on” av. Men i höst kommer ett helt nytt utbildningspaket som är uppbyggt i moduler, säger Mattias Larsson.

Så kommer också den efterlängtade lanseringen av SX4 crossover, redan presenterad och mycket efterlängtad. En större bil, en prisvärd bil som passar den svenska marknaden. En möjlighet till större lönsamhet.

Ordentlig promotion utlovas från generalagenten.

 

Vad är du mest nöjd med av årets resultat?

– Det är kul att servicemarknaden, som vi har fokuserat på sedan förra mätningen, upplevs som så mycket bättre. Det är mest positivt.

Vad är du mest missnöjd med?

– Det känns förvånande att relationen och kommunikationen upplevs som sämre. Vi har lagt mycket energi på att skapa en bra dialog.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Reservdels- och tillbehörssidan kan vässas och det jobbar vi vidare på.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

 

Relationen är stabil

Haard

Frånvaron av bonus- och marginalsystem kan irritera, annars tycker märkesföreningen att relationen med GA är helt okej. Mycket är bättre.

Generalagenten har ryckt upp sig lite, tycker ÅFF-ordföranden Tomas Håård.

– I det stora hela är vi nöjda och tycker att vi är på rätt väg, både på sälj- och servicemarknadssidan. Dialogen har blivit bättre och öppnare, säger han.

Men det förvånar honom inte att märket ligger sist i fråga om bonussystem. Det finns ju inget.

– Vi har tjatat oss blåa för det, vi fick visserligen något på modellerna Swift och SX4, men det fungerade inte riktig bra och gav ingen utdelning.

– I och med att det aldrig kommer någon kick där på slutet så blir det ju ingen marginaleffekt heller, säger Tomas Håård.

I övrigt ser han mycket positivt, inte minst kampanjen ”Halvabilendealen” som Tomas Håård tror lockade in många nya kunder.

– Och produktkvaliteten finns det inget negativt att säga något om. Den är den bästa kontra priset. Bilarna är problemfria till hundra procent.