Brist på nya modeller

kan förklara tillbakagång

Raketen har vänt, åtminstone planat ut. Efter två framgångsår backar Suzuki något. Den röda tråden bakom uppbromsningen: avsaknaden av nya modeller.

Nimags vd var beredd på ett tufft år. En siffra får ändå den godmodige Mattias Larsson att höja på ögonbrynen. Väldigt många Suzuki-ÅF funderar på att ta in andra märken. Andelen ökar från knappt 30 till cirka 55 procent.

– Det är såklart ingen bra utveckling. Utan en ny modell blir det inte lika mycket press och märket lyfts inte fram på samma sätt. Vi har också rekryterat många nya ÅF, många andra märken ser att de är bra och uppvaktar nog dem, vilket också kan påverka.

Mattias Larsson berättar att organisationen har varit ärlig med att det skulle bli ett mellanår utan nya modeller.

– Vi har inte åkt omkring och byggt upp luftslott. Förtroendet för oss skulle bli lidande av det. Därför är det glädjande att se att betygen på vår relation fortfarande är starka.

Relationer och samarbete är verkligen fortfarande Suzukis gren. På dessa frågor, till exempel om hänsyn tas till synpunkter innan beslut, ligger bolaget kvar i toppen. Nimag verkar vara lika lättkommunicerad som dess vd.

Det finns dock negativa tendenser som inte har med bristen på nya modeller att göra. Det gäller lyhördhet i garantihantering och serviceutbildning. Dessutom ligger det japanska märket fortfarande i botten på flera frågor som rör reservdelar.

– Lite märkligt, men det kan vara så att vår övergång från veckoorder till dagorder inte riktigt har gått fram. Nu hämtar vi delarna från Holland över natten.

Vad gör ni för att förbättra reservdelsarbetet?

– Vi försöker få verkstäderna att bygga upp egna lager med de nödvändigaste artiklarna och avsätter en och en halv tjänst som ska jobba på fältet med detta.

När det gäller bonus och belöningar blir det bottenbetyg, men bonus som säljfilosofi är inte företagets grej, försvarar sig Mattias Larsson.

– Vi tror inte att bonus bygger en bra affär. Det är inte hälsosamt att pressa ÅF att sälja ut bilar i slutet av kampanjperioder. Det blir också en ojämn prisbild över landet, och det är ändå rätt få som drivs av bonus. Många ÅF tycker att det är skönt att veta sin marginal på lite längre sikt. Därför är det roligt att se att ÅF ändå är nöjda med affärsvillkoren totalt sett.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Jag är jätteglad över att vi har en så bra relation med ÅF. Att tilliten till oss inte backar i dessa tider av ekonomisk oro och få nya produkter.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi inte nått ut tillräckligt med att Suzuki är en bil för framtiden.

Vad vill du vässa tills nästa år?

– Servicemarknaden till exempel. Vi har inte nått ut med att vi har kortare leveranstider på reservdelssidan nu. Vi avsätter mer pengar här.

 

Text Rickard Jakbo / Foto Fredrik Stehn

 

Stentufft getingbo

för småbilshandlare

Den hårda konkurrensen i småbilsegmentet och bristen på nya modeller kan förklara den negativa tendensen.

Att nöjdheten med samarbetet och enkelheten i år inte lyckats väga upp de sjunkande betygen handlar till viss del om saker utanför GA: s kontroll, anser Suzuki ÅFF:s ordförande Göran Norrmén.

– Småbilsmarknaden är ett stentufft getingbo. Det kom en lågkonjunktur som drabbade alla, kanske skyller man då på GA.

Hur ser du på att Suzuki ligger i botten när det gäller nöjdheten med belöningssystem och bonus?

– Vi fick bättre villkor när Nimag kom in för några år sedan, men det kan handla om att många återförsäljare inte säljer riktigt bra, och att de inte når upp till bonus. Det är hur som helst viktigt att GA lyssnar på oss. All saklig kritik ska man ta till sig.

Att många ÅF funderar på ta in andra märken kanske handlar om att det inte går att leva på enbart Suzuki på dagens marknad, tror Göran Norrmén.

– Problemet är nog modellprogrammet. Vi saknar en mellanklasskombi och det kan varken vi eller GA göra något åt. Men vi har nya modeller i pipeline.

ÅFF-ordföranden bekräftar enkätresultatet om Nimags lyhördhet.

– Vi har ett bra samarbete. ÅFF och GA pratar väldigt ofta med varandra.