Kungar på garanti- och servicemarknadsfrågor

Subaru Nordic har en lika ambitiös som tuff målsättning – att stå överst på prispallen.

För två år sedan var Subaru snubblade nära med en andraplats. I år har index gått tillbaka ett par snäpp till drygt 113, men man lyckas ändå klamra sig fast vid fjolårets fjärde-plats.

– Det är vi inte nöjda med, nästa år ska vi vara etta, säger Torbjörn Lillrud, vd på Subaru Nordic.

Fast om det här hade varit en enkät med enbart frågor kring servicemarknad, reservdelar och garantifrågor hade Subaru till och med kunnat ge Mercedes en match om förstaplatsen. Tyvärr, för Subarus del, har betygen gått tillbaka på några andra viktiga områden.

– Vi har blivit sämre på frågor som rör försäljningen där vi tidigare var i topp, och vår närvaro på fältet har inte varit den bästa.

Till viss del vet Torbjörn Lillrud vad tillbakagången beror på och säger, utan att vilja gå in närmare på vad det handlar om, att saker har åtgärdats.

Sedan förra året har ett tiotal nya handlare tillkommit i ÅF-nätet.

– Det har säkert också haft sin betydelse för utfallet i enkäten; de har ju andra erfarenheter från sina tidigare märken, spekulerar Lillrud.

En av Subarus största tillgångar är annars den trimmade platta organisationen där man kan ge verkstadschefen besked i garantifrågor direkt på telefon. Snabbhet och enkelhet är utmärkande drag som också får sin belöning i flera frågor i enkäten.

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Vår kraftfulla förbättring på reservdelar och servicemarknaden som är resultatet av ansträngningar som påbörjades för flera år sedan då vi hade låga betyg på dessa områden.

Vad är du mest missnöjd med?

– Vi går tillbaka på en del områden som it och frågor kopplade till bilförsäljning. Vi är väl medvetna om varför och har redan gjort en del för att komma tillrätta med problemen.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Jordbävningen i Japan har gett oss lite mer tid eftersom bilfabriken har gått på sparlåga. Den tiden har vi tagit tillvara genom att starta en rad projekt för att bli Sveriges bästa generalagent. Konkret byter vi finansbolag i höst och utvecklar ett nytt biladministreringssystem. Dessutom ska vi vara mer aktiva än någonsin tidigare på servicemarknadssidan med aktiviteter som drar i gång till hösten.

 

Text Niklas Aronsson / Foto Berne Lundkvist och Fredrik Stehn

Ny märkesförening

bildas i höst 

Det är ingen tvekan om att återförsäljarna tycker att Subaru Nordic gör ett otroligt bra jobb.

Efter katastroferna i Japan följde en tung vår för Subaru, både för GA och ÅF.

– Det har varit svårt för oss att göra bilbeställningar. Kunderna har, som tur är, varit väldigt förstående, säger Bengt Lindholm, ledamot av Subarus referensgrupp.

Han applåderar beskeden om förbättringar av datorsystemen.

– Det är extra roligt att höra att en rejäl förbättring av de usla it-systemen är på gång. Det kommer verkligen att uppskattas av återförsäljarna.

Tidigt i höst ska Subaru också för första gången få en riktig märkesförening med egen ekonomi och ny styrelse.

Därmed får Subaru Nordic en stadigare samtalspartner att kommunicera med.

– Att vi inte har haft någon tidigare visar att vi inte har haft några större problem där det har krävts en märkesförening. Vi har generellt ett mycket bra samarbete med Torbjörn Lillrud och hans kolleger, och har faktiskt inga schismer av någon större dignitet, säger Bengt Lindholm.