Kraftig nedgång

ger GA huvudbry

En rejäl käftsmäll. Så kan Subarus resultat sammanfattas. Märket backar över nio procent och faller från en pallplats till en 15:e plats. Trots att året har varit det bästa någonsin.

Det är två förvånade herrar som möter på Subarus nya anläggning i Sverige i Malmö. Mest förvånad är Torbjörn Lillrud, (till vänster på bilden), vd på Subaru Nordic.

– Jag fattar faktiskt ingenting. Vi upplever att vi har arbetat stenhårt med fem områden som valts ut utifrån enkäten och tillsammans med märkesföreningen. Bonusvillkor var ett av dessa. Vi tyckte vi hade ett bra system, men har ändrat vilket har gett dubbelt så mycket pengar tillbaka till handlarna. Trots det faller betygen. Så ser det ut på punkt efter punkt, säger han.

Läsningen är inte smickrande för Subaru. Bara på reservdelar och tillbehör går det uppåt, marginellt, men försäljningschef John Hurtig (till höger på bilden) har svårt att glädjas.

– Vi fick mycket stryk på dessa bägge områden i fjol när vårt reservdelslager gick på sparlåga på grund av vår flytt från Helsingborg. Trots att vi nu har förbättrat oss enormt mot i fjol är det bara marginellt upp, och på allt annat är det ned. Oförklarligt, säger John Hurtig.

På fråga efter fråga är betygen sämre. Extra mycket sämre på till exempel leveransvillkor, enkelhet i garantisystemet och tillgänglighet vad gäller försäljning, trots att mycket lite eller ingenting har hänt.

– Inte heller märkesföreningen förstår vad detta handlar om. Vi har faktiskt ingen aning och det är väldigt frustrerande. Jag har haft enkäten som skärmsläckare, den har varit mitt rättesnöre, och alltid tidigare har det gått att koppla upp- och nedgångar till olika händelser eller situationer, men inte denna gången, säger Torbjörn Lillrud.

 

Vad är ni mest nöjda med i årets enkät?

– Det finns faktiskt inte en enda fråga i enkäten där vi är nöjda eller tycker vi har ett acceptabelt resultat.

Vad är ni mest missnöjda med?

– Allt. Att vi rasar så mycket på så många olika områden, trots att vi tycker att vi har slitit jättehårt för att göra det ännu bättre.

Vad vill ni vässa till nästa år?

– Vi måste börja med att ta reda på vad detta handlar om. Ta reda på var problemen ligger tillsammans med märkesföreningen och med samtliga handlare – för vi kan inte tolka resultatet.

Text och foto Niklas Aronsson

 

 

Lika oförstående

som GA

Unto LehtolaUnto Lehtola på Subaru återförsäljarförening har lika svårt som Torbjörn Lillrud och John Hurtig på Subaru Nordic att se skälen bakom varför märket störtdyker i enkäten.

– Jag har full förståelse för deras reaktioner. Vi i föreningens styrelse är precis lika förvånade. Jag har egentligen ingen bra förklaring alls till varför Subaru backar så mycket, säger han.

Tillsammans med generalagenten har man använt enkäten som ett redskap för att bli bättre. Systematiskt har de tittat på fråga efter fråga för att se vilka områden som ska prioriteras.

– Det har, bland andra positiva förändringar, lett till att bonusen har dubblerats i pengar räknat. Något som tydligt har kommunicerats till handlarna. Trots det sjunker betyget på frågan om bonus. Det är obegripligt, säger han.

Han tycker att betygen allra minst borde ha varit oförändrade med tanke på hur bra Subaru har utvecklats under året.

– Det finns områden där jag kan köpa en sänkning i betyget som tillgång till bilar till exempel, men överlag borde resultatet gå upp.

– Föreningen har ett riktigt bra samarbete med Subaru och vi uppskattar deras lyhördhet, enkelhet och förändringsvilja, men kanske syns det för dåligt utåt mot handlarna? Jag vet inte, det enda jag vet är att vi ställer oss mycket förvånade till resultaten.

– Vi får jobba hårt och ödmjukt tillsammans med Subaru på att hitta en förklaring på detta.