Uppåt för Subaru

trots sänkt reservdelsbetyg

HurtigUnder året har Subaru flyttat sina bopålar från Helsingborg till Malmö. Trots sänkta betyg på reservdelar går Subaru fram nästan tre procent och behåller sin tredjeplats.

Subaru kan se tillbaka på 2013 som det bästa året någonsin. För 2014 siktar man på samma volym. Antalet lanseringar är inte lika många och företaget behöver konsolidera sig efter den snabba ökningen.

– Flytten innebar ett litet hack i skivan, helt klart, säger John Hurtig, försäljningschef på Subaru Sverige och fortsätter.

– Dels flyttade vi vårt reservdelslager, dels valde en del av personalen att inte flytta med till Malmö, vilket gör att vi har fått nyrekrytera, samtidigt som vi utökat personalstyrkan inom flertalet positioner.

Det syns också i enkäten att flytten har stört, särskilt på reservdelsområdet. Det är nedåt på samtliga frågor på området, utom möjlighet till akutorder.

– Vi tyckte vi gjorde en bra flytt, men det här visar att det tar längre tid än man tror att komma i ordning, säger John Hurtig.

Ett område som går som tåget är säljutbildning. Upp på alla frågor utom en.

– Där har vi satsat mycket tid och energi, säger han.

Andra områden där Subaru visar fin form är garantiområdet, det mesta som rör synlighet på fältet, snabba svar på förfrågningar och förståelse för ”din lokala affär” både vad gäller bilförsäljning och service.

– Fantastiskt kul! På servicesidan har vi anställt ytterligare en kille som bara svarar på tekniska frågor, det är något som våra handlare har efterfrågat.

Även på it-sidan är det uppåt: det rör till exempel frågan hur nöjda återförsäljarna är med generalagentens totala it-satsning. Där når Subaru en fin andraplats.

– Det är vårt egenutvecklade extranet som belönar sig. Där har vi träffat rätt. Vi sköter all kommunikation med våra handlare genom nätverket, inklusive bilbeställningar och affärsvillkor.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Helheten och trenden som säger att de insatser vi gör ger bättre betyg. Det visar att det betalar sig att vara lyhörd och samarbeta med handlarna. Men också att vi med slimmad organisation kan ligga i topp när det kommer till synbarhet på fältet

 Vad är du mest missnöjd med?

– Vi ligger fortfarande en del efter på eftermarknadsområdet. Naturligtvis är det tråkigt att vi tappar på reservdelsområdet, trots att jag förstår varför det sker. Här lovar vi bättring för 2015.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Jag vill vässa hela eftermarknadsområdet i nära samarbete med den nya märkesföreningen. Vi ska också göra en del punktinsatser där vi har underpresterat i årets enkät.

 

Text och foto Niklas Aronsson

 

 

 

Bra samarbete

med vissa

skönhetsfläckar 

Unto-Lehtola-9576På Subaru återförsäljarförening är Unto Lehtola ny ordförande.

– Jag har bara haft ett par månader på mig att skaffa mig en bild av situationen. Generellt är vi mycket nöjda med vår generalagents arbetssätt. Vi vill fortsätta med den täta dialog vi har i dag, säger han. Trots de mycket fina resultaten tror han att det går att ytterligare finslipa detaljerna.

– Jag tror vi kan förfina mötesstrukturen, tajma den bättre så att vi på ett bättre sätt kan vara med och bidra vid till exempel kampanjplanering. Det finns helt säkert även andra strukturella frågor att förbättra, säger han.

Det försämrade betyget på bonus och belöningssystem tror Unto Lehtola är en viktig väckarklocka.

– Det är en stor fråga rent generellt för hela branschen när pengarna trillar in till fabrikerna men inte kommer oss handlare till del, säger han.

Ett annat område är reservdelar där handlarna kan uppfatta att det är svårt att få support om det krånglar.

– Då kan det kännas som att det är för få resurser.

Samtidigt är han mån om att sätta in kritiken i ett perspektiv.

– Vi är uppe på en väldigt hög position. De negativa synpunkter vi har måste sättas in i ett sammanhang, det är inget världskrig direkt, säger Unto Lehtola.