Subaru på pallen igen

lillrudEfter några år i kulisserna kliver Subaru på nytt upp på pallen. Index lyfter med knappt två procent. Det får Torbjörn Lillrud att snegla ännu högre. Nya avtal och en ny plattform för varumärket har lagt grunden.

Faktum är att Torbjörn Lillrud, vd på Subaru Nordic, trodde att index skulle sjunka något med tanke på de förändringar som nyligen genomförts. Avtalen är påskrivna och nu ligger fokus på att bygga en ny varumärkesplattform.

– Vi har enats om hur varumärket ska uppfattas. Alla måste tro på produkten för att det ska fungera. Återförsäljarna vet att vi ställer högre krav, men sunt förnuft måste styra. ÅF måste se att de får pengar tillbaka på sina investeringar, säger han.

På frågan om rimliga kriterier sjunker betygen ett halvt steg.

– Jag tror att betygen vänder upp till nästa år. Vi har målat upp en bild som egentligen är ett ”worst case scenario”.

Tittas det på övriga betyg i enkäten verkar det vara glada mungipor från återförsäljarna på de flesta frågor.

– Det beror säkert på flera faktorer: bättre försäljning, att effekterna av jordbävningen i Japan har klingat av och att vi har en ny säljorganisation, säger Lillrud.

Han framhåller den nya försäljningsdirektören John Hurtig, med förflutet i en annan bransch, som idéspruta och proaktiv kraft. Betygen på frågorna om GA:s stöd vid bilförsäljning ökar också rakt över.

– Hurtigs team har ett tydligare fokus på sälj. Där vi förr var mer administrativa är vi i dag operativa.

Samarbetet med märkesföreningen ser ut att fungera allt bättre, it-frågor som var en akilleshäl förr, är numera nästan en paradgren och sedan bytet av finansbolag till DnB har även betygen där lyfts.

– Kreditgivningen fungerar så mycket smidigare i dag och till låga räntor, säger Torbjörn Lillrud nöjt.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Rekryteringen av vår nye försäljningsdirektör som avspeglas i svaren på flera frågor.

Vad är du mest missnöjd med?

– Vi vill bli bättre på biltillgång. Men där är vi fortfarande i händerna på valutakursen. Vi tvingas bestämma oss långt i förväg och om yenkursen är för dålig blir det få eller inga bilar. En stabilare valutakurs skulle betyda mycket för oss.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Servicemarknaden. Vi ska se över hela organisationen på det området och med stor sannolikhet öka antalet anställda där.

 

Text Niklas Aronsson / Foto Fredrik Stehn

 

 

 

Samsyn om analysen

Petersson

Lars-Åke Petersson, ordförande i Subarus märkesförening, är nöjd med Subaru som generalagent.

Handlarna känner att de har en generalagent som lyssnar.

– Jag skulle beteckna relationen som mycket god, säger Lars-Åke Pettersson.

Han håller i stort med om Torbjörn Lillruds analys och ser att mycket har blivit bättre jämfört med i fjol.

– Numera har Subaru produktkunskapsutbildning för hela säljkåren och inte bara för försäljningschefer och vd:ar, säger han.

Den förändringen märks också på att betygen på utbildningsområdet skjuter i höjden. Mer på plussidan är det uppskattade bonussystemet, och it-systemet som kom för ett par år sedan. Under sommaren har dessutom Subaru flyttat sina bopålar från Helsingborg till Malmö.

Men på ett område råder en viss osäkerhet hos handlarna, och det gäller kriterier.

– Subaru kommer att ställa nya krav på standards både för försäljning och verkstad, men vi har ännu inte fått se hur de kommer att se ut eller vad det kommer att kosta för handlarna, säger Lars-Åke Petersson.

Därför sjunker också betygen här, till stor del beroende på att fler ÅF i år valt att svara ”varken eller” på frågan om kriterierna är relevanta.