Subaru halkar efter i år

Om förra årets fjärdeplats var en skuffelse för Subaru, är årets resultat etter värre. Subaru backar med 3,9 procent till en sjunde plats. Främsta orsaken kopplas till de japanska naturkatastroferna.

Torbjörn Lillrud, vd på Subaru Nordic, överraskas inte av nedgången.

– Den var väntad. Jordbävningen i Japan har ställt till det för oss, säger han.

Subaru tillhör de märken som drabbades allra hårdast av förra årets jordbävning och tsunami i Japan. I fjol tappade man 1 500 bilar. För ett märke som säljer 4 000 – 5 000 bilar per år är det lätt att förstå konsekvenserna.

– Vi drog ner på all annonsering och tog bort bonussystemet tillfälligt under hösten, säger Torbjörn Lillrud.

Under våren har en ny modell lanserats, Subaru XV, men fortfarande är det små volymer som når Sverige.

– Fabriken har slagit i produktionstaket. Dessutom är våra valutor så svaga i Europa att vi har svårt att få hit bilar. Det har inte varit någon lätt tid för återförsäljarna, säger han.

Torbjörn Lillrud bedömer att Subaru hittills i år har tappat cirka 20 procent av försäljningen jämfört med samma tid i fjol. Samtidigt har ÅF-nätet utökats med 16 nya handlare, många som tidigare varit Saab-handlare.

– Men vi kan inte skylla på omvärlden när vi backar. Vi ser allvarligt på tillbakagången och kommer att diskutera resultatet med den nya märkesföreningen, säger han.

Sedan i höstas finns en märkesförening på plats. Relationen beskriver Torbjörn som god.

– Vi vill ha en kreativ förening som kan ge oss feedback. Vi får ge det lite tid att sätta sig innan vi kan utvärdera samarbetet. Så här långt har vi en jättefin relation i alla fall, säger han.

I enkäten faller betygen några tiondelar på de flesta områden, med några undantag som it, utbildning och frågor om finansbolaget.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Det är roligt när vi lyfter på områden där vi har arbetat aktivt med enkätresultatet framför oss, som till exempel it där betygen går upp. Det är även roligt att se att Subaru Finans uppfattas som mer konkurrenskraftigt med DnB Nor som ny samarbetspartner.

Vad är du mest missnöjd med?

– Det är aldrig roligt att se betygen gå tillbaka, särskilt inte på områden där vi egentligen inte har gjort något som borde kunna uppfattas som en försämring. Kanske handlar det till viss del om nya handlare som kommit in och har andra referenser?

Vad vill du vässa till nästa år?

– Nu, när är vi tillbaka efter jordbävningen, hoppas jag vi ska kunna avancera på bred front. Det är trots allt bara ett par år sedan vi snuddade vi första platsen.

 

Text Niklas Aronsson

 

Goda förbindelser

med ny ÅFF-förening

Daniel Öhrstedt, ordförande i den nystartade märkesföreningen, håller med Torbjörn Lillrud om att relationen är god.

Daniel Öhrstedt poängterar också att märkesföreningen är nystartad och behöver tid.

– Nu när det är tuffa tider är det ännu viktigare att vi har en bra dialog och det har vi. Vi känner att vi får respons på det vi diskuterar med generalagenten. Det finns en lyhördhet som vi uppskattar, säger Daniel Öhrstedt.

Han noterar att betygen faller tillbaka på garantiområdet.

– Det är något vi har tagit upp i märkesföreningen. För oss handlare är det viktigt att det är enkla processer eftersom det är ett väldigt prispressat område.

I övrigt konstaterar han att minskningen i många fall är större inom områden som rör försäljning, vilket han kopplar till de försämrade försäljningssiffrorna.

– Andra viktiga frågor är tillgången på bilar, där vi i alla fall ser ett något bättre betyg – som kan bli ännu bättre, liksom reservdelsområdet där det ser ut att finnas en del att göra, säger Daniel Öhrstedt.

På det hela taget är han nöjd med Subaru.

– Jag tycker de gör ett bra jobb.