Skodachefen har hållit vad hon

lovat och får högre betyg i år

Skoda klättrar fyra pinnhål. Allt som Sverigechefen Evalena Falck lovade vässa i fjol har genomförts. Men nya bekymmer har dykt upp, många hänförda till den sviktande privatbilsmarknaden.

Det här lovade den då nytillträdda Sverigechefen att förbättra förra året:

– Tillgängligheten, tillbehörs- och reservdelssidan (där har vi en koncis plan) garantiadministrationen, utbildningen och systembiten.

Inom alla områden får hon högre betyg av återförsäljarna i år. Framför allt på reservdelssidan.

– På lagret har de jobbat stenhårt med reservdelsförsörjningen. Och den ska självklart vara bra.

Belåtenheten har ökat också på servicemarknadssidan. Troligtvis ett resultat av en personalförstärkning och särskilt en ny servicemarknadschef ”med stor erfarenhet och en tydlig handlingsplan”.

Utbildningsresurserna har förstärkts, det märks i betygen.

– Kul, för det har gjorts stora ansträngningar där. Kön till de servicetekniska kurserna är borta, säger Evalena Falck.

Det har lossnat med biltillgången, dock tycks handlarna inte lika tillfreds med leveranstiderna och -precisionen.

– Det borde ha blivit bättre, kanske en fördröjningseffekt.

Garantiadministrationen upplevs fortfarande krånglig.

– Vi har satt in ett åtgärdsprogram där, säger Falck.

Om mycket har förbättrats har nya missnöjesområden dykt upp. De handlar om försäljningsansträngningar, centrala kampanjer och marknadssupporten, om prissättningspolitiken på bilarna och bonus- och marginalsystemen.

Sverigechefen ser ett samband som bottnar i nedgången på privatbilsmarknaden.

– Det har varit tuffa förutsättningar, särskilt för oss som inte har kunnat förlita oss på några nylanseringar. Privatbilsmarknaden, där många Skodahandlare har sin styrka, har ju rasat. Det är en svår balans, helst vill vi undvika kortsiktiga lösningar som förstör på lång sikt.

– Vi lanserade starka kampanjer i början av året, men lyckades ändå inte riktigt hänga med i konkurrensen på privatsidan i kvartal ett då enkäten kom ut. Jag kan glädja handlarna med att det kommer en matta av lanseringar framöver.

Lönsamheten är en stor hake.

– Det finns ett uttalat lönsamhetsmål från fabriken och diskussioner pågår med Skoda-rådet, bland annat har vi gjort en specialundersökning om lönsamheten. Det är ett prioriterat område och återförsäljarna ska bli nöjdare.

Skoda är det sjunde bästa märket när det gäller ”synlighet på fältet”.

– Ett av mina viktigaste uppdrag har varit att besöka alla 71 återförsäljare, jag har bara en kvar. Det har varit otroligt givande.

I GA-enkäten tycker hon att Skoda ligger för lågt i fråga om finansbolaget, ”det är starkt och bra och har förutsättningar att få bättre betyg”.

Datasidan och it-satsningarna, slutligen, som får låga betyg kommenterar Falck så här:

– En viktig fråga, dock svår för oss att påverka, men vi driver på.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Att betygen på det jag lovade vässa i fjol har förbättrats inom i stort sett alla områden, inte minst tydligt med förstärkningen på servicesidan.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi har en negativ utveckling vad gäller försäljningsansträngningar som givetvis är en otroligt viktig parameter. Den tuffa konkurrensen på privatmarknaden har gissningsvis påverkat. Men det är viktigt att påpeka att vi, utan nya lanseringar, fortfarande ligger bland de fem främsta med företagsbilförsäljningen och till och med har ökat lite där.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Vi ska öka konkurrenskraften på privatmarknaden, bland annat med en tydligare marknadsföring. Hösten och hela 2013 blir det fullt av nya produktlanseringar som i sin tur kan påverka pr- och kundtrafiken positivt. Datasystemen finns med på listan, men där är tyvärr vår påverkandefaktor låg.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

ÅFF förväntar

mer av Skoda

Pontus-Lovrup2Lönsamheten för Skodasäljarna har varit pressad. SVÅ:s vd Pontus Lövrup kräver en utveckling av varumärket och bättre lönsamhet.

En liten indexökning och fyra kliv upp på rankninglistan räcker inte. Det måste till nya modeller.

– Handlarna har känt sig övergivna, de säljer färre bilar och tjänar mindre pengar. Det har inte funnits något som satt i gång trafiken. Varumärket kräver nya produkter, säger Pontus Lövrup.

Det mot bakgrund av den stenhårda konkurrensen i Skodas segment.

– Det är tydligt, när marknaden viker, att kunderna antingen väljer starka varumärken eller lägsta pris. Skoda har varken eller och vi tycker inte att GA har gjort tillräckligt.

– Problemet för Skoda är att märkas på marknaden, speciellt som VW, i huset, har tryckt gasen i botten marknadsföringsmässigt. Inte så att VW kannibaliserar på Skoda, men utväxlingen av ett starkt varumärke blir tydlig, säger Lövrup.

Dock hävdar han att märkesföreningen är med i processen och står på samma sida som GA i påtryckningarna mot fabriken om mer pengar till den svenska marknaden, ”ett måste om Skoda ska kunna växa”.

–Vi har tidigare skämt bort tillverkaren med bra försäljning. Nu, när vi har tagit ett kliv uppåt, krävs andra insatser, säger Pontus Lövrup.

På många områden är han emellertid nöjd:

– Märket har tagit ett tydligt ledarskap och fått ordning på reservdelsorganisation. Sälj- och servicemarknadssidan hänger ihop mycket bättre.