Kan ökad försäljning
dra upp betygen?

Seat sjunker i ÅF:s ögon. Nu väntar hårt arbete för den nytillträdde, rutinerade Sverigechefen Åke Lundberg. Han tror att försäljningen är nyckeln.

Den smått stressade Sverigechefen på Seat tar emot på det furuträ-fräscht inredda kontoret i det stora VW-komplexet. Han är just i färd med att planera en Barcelona-resa till huvudkontoret, fabriken, och åtskilliga möten. I Sverige väntar besök på 33 försäljningsställen. Men när han ska kommentera den vikande trenden, minus 5,3 i index för sitt nya märke, märks ingen stress, snarare en lugn trosvisshet.

– Grunden för återförsäljarnas inställning är egentligen försäljningen och den har nog gjort dem lite besvikna. De undrar vad som ska hända eftersom försäljningen har stannat upp, säger Åke Lundberg.

Han spekulerar i om det är den starka efterfrågan på större bilar och tjänstebilar som spökar, eftersom Seat har ett smalt modellprogram med mindre bilar.

– Vi har antagligen inte fått draghjälp av konjunkturen. Det kan i sin tur påverka hur ÅF fokuserar på märket, och det riskerar att utvecklas till en negativ spiral.

Tidigare var Åke Lundberg marknadschef på VW personbilar och han säger att han under sina många år i branschen har märkt hur fler sålda bilar kan påverka enkätresultatet positivt på många områden. Nu är det möjligen det omvända som gäller.

Ett tydlig negativ signal är att fler är missnöjda med affärsvillkoren gällande verkstad. Där hamnar företaget i botten. Lyhördheten för ÅF:s lönsamhet sjunker också. Det kan vara så att en del ÅF utanför Volkswagen-nätverket upplever vissa standardkrav som betungande, tror Lundberg. Ett annat klart negativt resultat gäller utbildningssidan, på flera frågor.

– Jag vet att det har varit så. Vi har en skola för alla märken här i huset och nu har vi drabbats av växtvärk. Utbildningsbehovet har växt mer än vårt utbud, säger Sverigechefen och tillägger att han är för ny på posten för att veta exakt vilka åtgärder som planeras på det här området.

Han tycker det är mycket positivt att ÅF gillar den fokuserade satsningen på vissa modeller och reklamen. Han är också nöjd med att Seat ligger kring medel när det gäller svaren om kommunikation och relation med återförsäljarna.

Vad ska Seat då göra för att få till en positiv trend över hela linjen?

– Vi ska ligga väldigt nära återförsäljarna och vara ute mycket hos dem. Jag vill involvera dem. Nyckeln är att det finns duktigt och motiverat folk ute hos återförsäljarna.

 

Vad är du mest nöjd med från årets enkät?

– Det är att ÅF uppfattar att vi har en bra kommunikation. Men den kan bli ännu bättre.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att det ser ut som vi försämrar oss i vår förmåga att ge snabba svar på frågor och ta snabba beslut.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Det skulle vara roligt om man kunde se en satsning på att ligga nära ÅF och att det ger bättre resultat på hur snabbt vi svarar och hur bra support vi ger.

 

Text Rickard Jakbo

Försäljningen

är ett problem

Trots framgångsrika reklamkampanjer lyfter inte försäljningen. Att kunderna inte köper fler Seat-bilar kan ligga bakom de negativa siffrorna, tror ÅFF:s Pontus Lövrup.

Siffrorna avspeglar nog mer att ÅF-kåren inte upplever att försäljningen lyfter, tror Pontus Lövrup, vd för Scania Volkswagen-återförsäljarna, där Seat ingår som en sektion.

– Det har varit svårt att sälja och tjäna pengar. Det är ett litet märke, säger han.

Han är inte förvånad över att Seat höjer sig ett par betygssteg när det gäller marknadsföringen.

– Företaget har hittat ett reklamspråk som är bra för imagen, bland annat med kampanjen ”From Barcelona with…”. Det har vi saknat.

Lövrup är också positiv till att GA har fokuserat på vissa modeller i stället för att prata om alla modeller. Ett område han är mindre positiv till, och som syns i återförsäljarnas svar, är utbildningen på servicesidan.

– O, ja, det är ett generellt problem. Där har man inte hängt med och mött våra behov gällande grundläggande utbildning och expertutbildning. Det saknas en bra struktur för en bra långsiktig utbildningsplan, ett vanligt klagomål gällande Volkswagens generalagenter.