Seat plockar ytterligare poäng

Lönsamheten lämnar en del att önska, några andra områden också, men i det stora hela fortsätter Seat att avancera på rankningslistan, i år med en indexökning på 6,1 procent i GA-enkäten.

Det är roligt att se Seats många förbättringar som i år skjutsar upp märket till sjunde plats.

Generalagenten är den näst enklaste att samarbeta med.

– Smidigheten är något vi pratar väldigt mycket om både externt och internt. Vi har lagt örat mot marken och sett till att ringa tillbaka snabbt. Det går inte att vara liten och krånglig, säger märkeschefen Åke Lundberg.

En annan sak som bara stärks är marknadsföringen, inte minst nytänkandet. Leon har ju kommit och en ny suv är på gång. Leveransproblem har det inte varit.

– Vi har sett till att både återförsäljarna och vi har haft fler bilar och leveranstiderna blivit korta. Det har varit en viktig del, säger Lundberg.

I fjol lovade han att penetrera hur organisationen skulle kunna bli mer alert. Det tycks han ha gjort för betygen för bilförsäljningens tillgänglighet skjuter i höjden i år. Verkstadssidan får också högre betyg.

I fråga om säljutbildningarnas kostnadseffektivitet är Seat bäst i VW-gruppen.

– Vi har satsat mycket på on-line-utbildningar som eliminerat de tidigare köerna. Men det har också varit en utmaning att få återförsäljarna att kontra tillbaka; vi vill ju att utbildningarna ska genomföras också.

Garantiområdet är ingen högpoängare, men det upplevs betydligt bättre.

– Här har ju hela VW-gruppen gemensamt gjort ett utvecklingspaket.

Lönsamheten är ju inte den bästa, men den upplevs bättre i år, bonussystemet också.

– Vi pratar mycket om återförsäljarnas lönsamhet också, jobbar med marginalsystemet och skalar kostnader,

Handlarna hade onekligen önskat mer hjälp med sina egna hemsidesproduktioner, det säger Åke Lundberg redan ligger som en utvecklingspotential. Men att kundnöjdhetsmätningarna belastar minussidan kan han inte ge någon rimlig förklaring till, ”de har ju sedan länge varit nätbaserade”.

Lite överraskande har han också missat motviljan till finansbolaget, det kan märkesföreningen förklara bättre. Här föreligger kanske ett informationsglapp.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Det är jättekul att vi gått framåt på den lönsamhetskopplade delen och att vår marknadsföring upplevs ännu bättre, det är viktigt för ett litet märke som vill växa. Att vi upplevs enklare, snabbare och synligare är också roligt, det är ju områden som man verkligen kan påverka själv.

Vad är du mest missnöjd med?

– Det känns litet jobbigt att finansbolaget får så lågt betyg. Vi har ändå jobbat mycket med det och hade högsta penetration i världen bland nybilsköparna, 85 procent, i fjol. Jag förstår att det måste finnas bakomliggande orsaker på ett mer politiskt plan.

– Och så är jag lite frågande till att vi ligger så lågt i fråga om kundnöjdhetsmätningarna, jag tycker att vi kör kostnadseffektivt och enkelt.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Jag slutar som märkeschef och lämnar över utmaningarna, delar av servicemarknaden och garantifrågor bland annat. Och så finansbolaget förstås.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Mattias Bardå

Fotnot: Efter att intervjun gjordes har Per Brinkenberg ersatt Åke Lundberg som Sverigechef för Seat.

 

”Kunnat vara

bättre ändå”

Från märkesföreningen hördes ungefär samma sak i fjol: ”Ett tufft litet märke som fortfarande har en resa att göra”.

Seats förbättring är ännu större i år.

– Strongt av en generalagent med begränsade resurser. Den gör ett bra jobb och hänger med bra, speciellt inom marknadsföringen som är den kanske främsta styrkan. Och precis som VW har de lyckats bra digitalt. Men för det stora lyftet krävs lite bättre märkeskännedom och fler modeller, säger Pontus Lövrup på SVÅ.

Han är tillfreds över att bilförsäljningen upplevs tillgängligare och att administrationen kring marknadsstödet för bilförsäljningen gör ett stort hopp upp.

– Det är ju en kraftig ökning och en viktig fråga för oss.

De nya frågorna om företagsbilar gynnar ju inte direkt Seat som inte har så mycket att leverera på det området.

– Därför är det ju kul att generalagentens support vid bearbetning av företag upplevs bra.

Men finansbolaget straffar Seat hårt, enligt Lövrup. Seat ligger långt under snittbetyget, sämst av VW-märkena.

– Det är kopplat till treårsgarantin, det krävs finansiering hos Volkswagen Finans för att kunna ge kunden både den och tre års serviceavtal. Många är missnöjda med till exempel villkor och understöd.

– Generalagenten har fortsatt att stärka sina styrkor men straffas av finansinlåsningen och det begränsade modellprogrammet. Betygen hade varit ännu bättre om inte återförsäljarna hade varit bakbundna, tror Pontus Lövrup.