Seat – glädjespridaren

i VW-familjen i år

LundbergDet blev många pluspoäng för Seat i årets enkät. Indexökning, fyra pinnhål upp i rangordningen och det enda märke i VW group som inte backade.

Roligast är att Sverigechefen Åke Lundberg precist kan förklara vad varje förbättring, och försämring, härleder till. Så är också smidigheten en av generalagentens främsta styrkor.

För att nämna något: Det är kraftigt förbättrade betyg på flertalet reklamfrågor.

– Vi har fokuserat på några få saker med bra kraft och nött på kontinuerligt med dem, säger Åke Lundberg som inte överraskande varit marknadschef i många år.

– Vi har exempelvis jobbat extremt nära Seat Finans och ger tre års fri service och förlängd nybilsgaranti om kunden finansierar via dem.

I fråga om nytänkande i marknadsföringen rankas Seat som fjärde bästa märke.

Hela reservdelssidan har lyfts.

– Tidigare kom reservdelarna från Spanien. I fjol fick vi ett depålager i Tjeckien, leveranserna är kortare och sker oftare. Och det har tillkommit ”ekonomidelar” till äldre bilar. Vi har jobbat med frågorna.

Jätteklivet framåt för försäljningsavdelningens affärsledarskapsförmåga då …?

– Vi har en väldigt duktig försäljningschef och det har slagit igenom.

Och förståelsen för begagnat?

– Vi har börjat prata mer begagnat.

Märkligt nog, när alla de andra ”familjemedlemmarna” får tummen ner för datasystemen verkar problemen inte alls varit lika irriterande för Seathandlarna.

– Det kan ju bero på att vi har fler flermärkeshandlare som kan jämföra med andra och upptäcker att vi faktiskt på vissa områden har väldigt bra system, säljstödssystemen är till exempel ett av de bästa i branschen.

Men, något har trilskats på servicemarknadssidan …

– Personalomsättning och nya personer på många poster, förklarar Åke Lundberg.

Och så är det lönsamheten, inte bra, men här lyfter handlarna ändå generalagenten rejält.

– Den är ”hot topic”. Vi försöker balansera kostnaderna mot intäkterna, helt enkelt undvika kostnader som inte genererar merförsäljning

Fjolåret ambition att öka ÅF-nätet har infriats; det har blivit tio nya.

Seatledningen har jobbat bra. Det märks i betygen.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

Mest nöjd är jag över att vi går framåt efter att ha legat och skvalpat några år. Vi har satsat väldigt mycket och kontinuerligt på att få verksamheten att utvecklas och nu får jag kvitto på att många återförsäljare håller med om att vi går åt rätt håll. Den positiva bilden ger mig energi.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi inte har superbra kontakt med handlarna på fältet. Det brukar vi prata om, för det är en av nyckelutmaningarna, att vara snabba, ge tydliga svar, synas.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Vi ska verkligen penetrera i organisationen hur vi bör bete oss där ute. Hur vi kan bli mer alerta och engagerade, återkoppla och bry oss.

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Mattias Bardå

”Seat, ett tufft

litet märke”

Lovrup2Lönsamheten är fortfarande bekymmersam men i det stora hela är Pontus Lövrup väldigt nöjd med de förbättringar som skett för Seat.

Efter att ha kommenterat de andra VW-groupmärkenas dystra enkätresultat i år släpper SVÅ:s vd Pontus Lövrup ifrån sig en befriande suck när Seat kommer på dagordningen. Det är ju skönt att det går framåt för något märke.

– Ett tufft litet märke som har kämpat sig uppåt i hård konkurrens bland andra småbilsmärken. Men som litet märke är det svårt att få tillräcklig lönsamhet.

Pontus Lövrup säger att den mest påtagliga förbättringen är nya modeller och att de spanska reservdelarna kommit närmare.

– De generella systemstörningarna har ju drabbat Seat också men de kanske inte märks lika mycket i en mindre organisation.

Det finns faktiskt inga stora problemområden i dag förutom volymen som fortsatt är för låg, och märkeskännedomen som behöver lyfta ännu mer.

– Seat fungerar bra. Generalagenten för Seat har sin styrka i att arbeta väldigt enkelt och väldigt effektivt. De är det goda exemplet på att det går att jobba smidigt och elegant även i en jätteorganisation, säger Lövrup.