Rejäl skjuts framåt för Seat

trots fortsatt låg lönsamhet

Lundberg2Visst finns fortfarande en del att önska, men Seat tar fem kliv upp i rankningslistan. Återförsäljarna ser betydligt positivare på sin GA.

Relationen betyder enormt mycket. Att det finns personer hos generalagenten som är serviceminded. Som den nya sälj- och serviceorganisationen på Seat som synts och lyssnat. Det märks i betygen och Sverigechefen Åke Lundberg är glad.

– Regleringen av garantianspråk kan också lösas smidigare i dag.

Det märks tydligt på betygen, liksom affärsmässigheten och ”elimineringen av onödiga kostnader”.

– Vi har onekligen lagt resurser på att stötta och hjälpa, och försökt minimera kostnader som tidigare vältrades över på ÅF, säger Åke Lundberg.

Finansieringsprodukterna har stärkts och nyttjas till fullo.

– Vi har väldigt hög penetration gällande finansiering och har inkluderat ett trygghetspaket med bland annat fri service som uppskattas av kunderna.

Seathandlarna är riktigt nöjda också med säljutbildningen.

– Vi har startat online-utbildningar som är gratis, bekräftar Sverigechefen.

Lika nöjda är ÅF inte med kostnaderna för den tekniska utbildningen.

– I förhållande till volymerna känns det dyrt. Men gnisslet med långa leveranstider av reservdelar från Barcelona är vi på väg att lösa, dock är Seat fortfarande lite skrala på att ta fram tillbehör, framför allt för det nordiska klimatet.

Och lönsamheten är ett kvarvarande problemområde. Marginalsystemet tyder visserligen på förbättringar men volymerna måste upp om det ska bli bruttovinst- och bonuskronor. Åke Lundberg hoppas också mycket på nya Leon som snart kommer som kombi och i fyrhjulsdrivna versioner.

– Vi är också på gång med en benchmarking-produkt som ska ge tydligare mätbara mål. Och en nyhet är att vi som pilotprojekt i koncernen har börjat med kundnöjdhetsmätningar på nätet där vi når i princip alla kunder.

 

Vad är du mest nöjd med av årets resultat?

– Att vi har kunnat infria löften och gått framåt inom områden som vi har pratat så mycket om att förbättra i organisationen. Jag är stolt över mitt gäng, för det är ”dom” som gör det.

Vad är du mest missnöjd med?

– Irritationen på reservdelssidan, den måste helt klart bli bättre.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Vi ska hålla i och synas mycket ute på fältet. Och snabba upp distributionen av reservdelar. En annan viktig sak är att rekrytera fler Seathandlare, det hjälper ju märket parallellt med nya modeller. Sedan ska vi marknadsföra nya Leon Kombi hårt och ser faktiskt ett ljus i tunneln för it-frågorna också.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

 

Frukten av en

bra satsning

PontusSeats förbättring i årets enkät kommer inte överraskande för SVÅ:s vd Pontus Lövrup. Den ser han som ett utslag av en genomtänkt satsning från GA, som fabriken stöttar.

Fabriken har hörsammat återförsäljarnas behov och önskningar.

– Det har gjorts en rejäl kraftsamling i år i samband med lanseringarna av nya modeller, speciellt Seat Leon har ju varit väldigt framgångsrik. Marknads-föringen har varit bra och kunderbjudandena har förstärkts kraftigt, säger Pontus Lövrup.

Han pekar samtidigt på att kraven på revisionerna har sänkts.

– Bra bilar, bättre erbjudande och sänkta krav och kostnader ökar naturligtvis ÅF:s tillförsikt. Det ser bra ut nu och det är bara att hoppas att fabriken fortsätter att hjälpa Seat Sverige.

Det lilla minus som kan noteras från handlarnas betyg i år härrör från reservdels- och tillbehörssidan.

– Märkesspecifika delar, som lister och andra karossdelar, kommer helt enkelt inte hit från Barcelona tillräckligt snabbt. Ledtiderna är för långa. Kulturskillnader gör också att tillbehörssidan haltar, vinterdäck och motorvärmare har inte första prioritet i Spanien, summerar Pontus Lövrup.