Seat rasar ytterligare

Nya grepp ska vända affären

Seat backar sex placeringar i rankningen även i år. Konkurrensen på småbilar är stenhård. Med ett nytt ÅF-råd ska utvecklingen försöka vändas.

Seat rullar i motvind. De ekonomiska orosmolnen från södra Europa och hemmamarknaden i Spanien skuggar även de svenska konsumenternas beteende, enligt Sverigechefen Åke Lundberg.

– Vi i småbilssegmentet behöver färre negativa rubriker. Tjänstebilsägarna byter ju bil ändå, men privatpersonerna som är vår målgrupp påverkas när medierna rapporterar om ekonomisk oro ute i världen.

Med tanke på den svaga försäljningen vore det till och med konstigt om ÅF visade sig vara gladare i år, enligt Seat-chefen.

Enkätsvararna är egentligen bara mer nöjda med vissa tillbehörs- och reservdelsområden. Hoppet står till de nya produkterna: minibilen Mii, en helt ny Leon och Toledo.

– Vi är verkligen i skriande behov av högre volym i försäljningen. Den nya Leon är en ”make it or break it-produkt”. Jag tror att den kommer att innebära en härlig injektion i ÅF-kåren.

– I dag är missnöjet generellt. Tappar en återförsäljare ett par bilar, då kan det bli besvärligt. Får han eller hon problem med lönsamheten, då är det jäkligt svårt att vara nöjd.

Som exempel jämför han VW:s och Seats betyg på lönsamhet på arbete enligt garantipolicyn.

– Vi har i grunden samma policy, men VW ligger bra till och vi ligger dåligt till.

Hur kommenterar han då den kraftiga missnöjessignalen från ÅF om affärsvillkoren vid bilförsäljningen, minus 1,3 i genomsnittbetyg?

– Vi har inte förändrat marginalerna, men vi har gjort smärre förändringar gällande bonus. Det kanske har väckt missnöje.

Nu måste de nya produkterna paketeras rätt, säger han. Rätt pris, motor och utrustning. Även service- och tillbehörsmarknaden måste aktiveras.

– Det vilar väldigt tungt på oss, men ÅF-kåren har en viktig roll. Vi träffar dem nu för att prata igenom de nya produkterna. Vi ska inte vara rädda för att prata, till och med om konfidentiell information och så mycket som möjligt undvika en ”vi och dom-känsla”.

Förra året siktade du på snabbare svar från er sida, men det har inte blivit så?

– Det bekymrar mig mycket. Det måste jag gå till botten med.

Varför backar betyget på samarbetet med ÅFF?

– Det har inte funnits en förening som har samlat alla typer av återförsäljare. Inom SVÅ finns bara Volkswagenanknutna ÅF. Men de som inte säljer Audi och VW finns inte med. Nu har vi bildat ett nytt bredare Seat-råd och vi tror att det kommer att gynna oss alla.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Det känns som om vi har lyft oss på servicesidan.

Vad är du mest missnöjd med?

– Återförsäljarnas oro för lönsamheten.

Vad vill du vässa?

– Jag skulle vilja vässa vårt samarbete med det nya Seat-rådet.

 

Text Rickard Jakbo

 

ÅFF medger

knackigt samarbete

Pontus3Dålig lönsamhet skapar allmänt missnöje. Det extremt tuffa konkurrensläget är huvudförklaringen till tappet, enligt Pontus Lövrup, vd på VW-gruppens ÅFF.

Seats tillbakagång, enligt enkäten, bottnar bland annat i ett ökat missnöje med affärsvillkoren vid bilförsäljningen och GA:s prissättningspolitik.

– GA:s prispolitik att sätta rätt pris direkt och inte jobba så mycket med kampanjer tror jag irriterade en hel del ÅF, speciellt de som har många olika märken. En del tycker om att jobba med kampanjer. Det är möjligt att man ska ompröva synen på kampanjer. Hur som helst måste alla medel till för att få upp volymen, säger Pontus Lövrup.

Förra året uttryckte GA ambitionen att involvera ÅF mer i arbetet. Men Seat backar mot botten när det gäller samarbetet med märkesföreningen.

– Ambitionen var god. I praktiken blev det inte så mycket av det, och vi kan ta på oss en del av det. Vår ÅF-sektion inom VW-gruppen har haft svårt att få till möten och inte varit så aktiv. Så därför kan jag förstå om ÅF upplever att samarbetet mellan GA och ÅFF inte har varit så bra.

Förra året var det låga betyg på serviceutbildningen. Hur är det nu?

– Utbildningen har blivit markant bättre.