RESULTATET 2015:

Tjugoårsjubileum

och 34 nya frågor

Svenska generalagenten för Mercedes-Benz fick för femte året i rad högsta poäng när MRF-handlarna betygsatte sina huvudmän. Märket, som i år fick röstsiffror både för kommersiella fordon och för personbilar, tog såväl första som tredje platsen i GA-enkäten. Volvo personbilar blev god tvåa.

Organisationen för Mercedes-Benz kommersiella fordon (lastbilar och transportbilar) uppskattades mest av sina återförsäljare 2015. De fick det högsta totalbetyget i MRF:s GA-enkät i konkurrens med 26 andra svenska generalagenter. Volvo personbilar behöll andraplatsen, på tredje hamnade Mercedes-Benz personbilar.

Enkäten besvarades för tjugonde året av bilhandlarna i MRF. Svaren på de 34 nya frågorna blottlägger bland annat vilka märken som har modeller som passar företagsmarknaden och priströsklarna för förmånsberäkningen. Här rankas VW högst följda av Volvo Cars och BMW.

De nya frågorna ger också tydliga bevis på hur mycket mer som generalagenterna kan göra för att marknadsföra sina verkstäder och stötta dem lokalt. Och att återförsäljarna behöver hjälp med sina hemsidor.

Största framryckningen på årets rankningslista stod VW Groups märken för, framför allt VW personbilar som klättrade från en 15:onde plats upp till 5:e. Generalagenten har vinnlagt sig om att återta handlarnas förtroende efter ett ras i fjol. Problem har lösts aktivt och målmedvetet, och den förbättrade relationen påverkade i stort sett varje betyg uppåt.

Låga betyg är aldrig roliga att få, men de är framför allt utmanande och en väckarklocka. Hela idén med enkäten är att den ska tjäna som ett förbättringsverktyg. Erfarenheten genom åren är att det alltid finns bakomliggande orsakssammanhang, vare sig betygen är höga eller låga. De samlade resultaten ger svart på vitt – var generalagenterna underlättar återförsäljarnas vardag och vad som kan förbättras.

När statistikerna räknar fram så kallade korrelationskoefficienter blir det tydligt vilka områden som återförsäljarna tycker är viktigare än andra, frågor som överensstämmer mest med totalresultatet.

Bland dem finns saker som generalagenterna överlag också är riktigt bra på; flertalet anses ha kvalificerad personal och bra organisationer, i synnerhet på säljsidan. Många är också duktiga på produktmarknadsföring och varumärkesbyggande.

Men bland viktiga områden där handlarna tycker att generalagenterna har mycket att förbättra finns numera alltid lönsamhetsfrågorna, inte minst för servicemarknaden.

Garantihanteringen, framför allt ersättningsnivån vid felsökning, är också ett tydligt missnöjesområde. Samtliga märken, utom Mercedes-Benz, får underkänt på det området.

Många generalagenter skulle också kunna vinna sympatipoäng på att lyssna och återkoppla bättre; vad återförsäljarna önskar är tillgängliga huvudmän som håller vad de lovar.

2016 kommer denna långlivade enkät att genomföras tidigare på året och gå ut till återförsäljarna i mitten av januari. Resultatet kommer att avslöjas redan i maj. Det är en förändring som har diskuterats länge med syfte att generalagenter och återförsäljarföreningar tidigare ska kunna börja jobba med förändringar gentemot svarsunderlaget.

Väl mött till våren igen!

Text Ing-Cathrin Nilsson

Bättre index …

De här generalagenterna har klättrat. Siffrorna anger hur mycket märkena förbättrat sina index procentuellt jämfört med i fjol.

Volkswagen +16,2
Mitsubishi +13,7
Audi +12.6
Skoda +8,0
Seat +6,1
VW LLV +5,6
Suzuki +4,8
BMW +3,6
Kia +2,8
Opel +2,6
Fiat +2,1
Mazda +0,9

 

… och sämre

De här generalagenterna har försämrat sitt index:

Scania –0,9
Volvo PV –1,4
Isuzu –1,9
Toyota –3,0
Volvo LV –5,3
Hyundai –6,5
Ford –6,7
Citroën -7,3
Renault -8,4
Honda –8,5
Subaru –9,4
Nissan –11,6
Peugeot –21,7