Peugeot har nått botten

Förra året hade Peugeot just börjat sin långa resa från botten. Men det blev en omväg. Ända till avgrunden. I fråga efter fråga noterar ÅF missnöje. Peugeot stannar på jumboplatsen och faller ytterligare 21,7 indexprocent.

Det är ett besviket ledarpar som studerar de röda nedåtgående staplarna. Vd Kenneth Hansen och vice vd Tobias Pettersson fick uppdraget förra året att vända trenden. De lovade då att öka volymerna. Det är emellertid något som Peugeot lyckats med.

De säljer bra med bilar. Under årets första månader ökade försäljningen med 1197 personbilar och 162 transportbilar och marknadsandelen till 2,8 procent. Även försäljningen av transportbilar ökade. (jan-maj, Bil Sweden).

Men ökad volym räckte inte för att göra ÅF mer nöjda.

– Att öka volymen har varit vårt absoluta huvudfokus, men det går snabbare för oss som GA att anpassa oss till förändringar än det gör för ÅF. Vi kan bara bli bättre på att kommunicera vår vision och Peugeots strategi, säger Kenneth Hansen.

Har ni nått botten nu?

– Ja, vi har ”hit the bottom”. Det kan man säga. Vi ser resultatet i enkäten. Nu får vi fundera över vad vi kan göra, vad som är möjligt. Vi är fortfarande i en transaktionsfas. Det avgörande är att vi är på rätt väg och det är jag övertygad om att vi är. Sedan hade jag förstås föredragit om det fanns en mer positiv uppfattning hos ÅF.

– Vi har senaste året styrt mer än vad ÅF tidigare varit vana vid. Genom att vi tagit kontrollen över lagret hoppas vi att ÅF ska slippa sälja gamla lagerbilar med låg marginal framöver. Sedan är det viktigt att ÅF behåller kunderna på verkstäderna när försäljningen och vagnparken ökar. Då tjänar de pengar.

Kenneth Hansen kan emellertid lova att de stora förändringarna nu är över. Med vissa modifikationer.

Att Peugeot går så bra i Danmark och har det tufft i Sverige är nästan svårt att ta in när man sitter i nya huvudkontoret i Malmö med utsikt över Öresundsbron. Kenneth Hansen menar att den stora koncentrationen med två starka märken i Sverige (läs Volvo och VW) gör det svårt för mindre aktörer. Men han är noga med att betona att det finns plats för Peugeot i Sverige.

 

Vad är du mest nöjd med?

– Inget i enkäten, men jag är nöjd med att vi säljer många bilar och att det kommer många spännande modeller närmaste åren som jag tror kommer hjälpa oss på svenska marknaden.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att svaren är så onyanserade. Det är dåligt rakt över. Av det kan vi inte dra några direkta slutsatser. Det är en allmän protest. De har satt dåligt betyg på allt.

Vad ska du vässa till nästa år?

– Vi måste hitta stabilitet och skapa större förtroende genom samarbete med ÅF och vår helt nya interna organisation. Vi kanske inte kan göra allt ÅF vill, men vi hoppas att de är villiga att fortsätta samarbeta och ha ömsesidig respekt och att lyssna. Samarbetet måste ske från två håll.

Text Maria Eriksson

 

 

Ett tufft år

Roland Appelskog 6852Det har hänt mycket på ett år för Peugeot. Förra gången enkäten presenterades var ledningen helt ny och hade inte ens flyttat in i nya huvudkontoret i Malmö.

– Vi har haft ett tufft år, dels med ny organisation med helt nya medarbetare, dels med alla förändringar då ledningen tog bort mycket av det positiva i våra överenskommelser över en natt. Borttagen bonus och minskat marknadsföringsstöd gjorde ÅF lite negativa, säger Roland Appelskog på Peugeots märkesförening.

Hur är det i dag?

– Det är klart att de tar till sig resultatet i enkäten. Vi ska nu gå igenom den och se vad vi kan göra bättre till nästa år. Det kommer ta tid. Men förhoppningsvis inser ledningen allvaret och tar till sig det missnöje som finns.

Appelskog berättar att ett nytt bonusprogram har presenterats och ett litet marknadsföringsstöd som ger lite optimism.

– Förändringar är alltid jobbiga men känns värre ju äldre du blir. Många Peugeot-ÅF har varit med länge. Det kan vara en förklaring till de dåliga siffrorna. Visst, vi säljer fler bilar, men på bekostnad av våra förtjänster. Vi måste nå rejäla volymer så att vi kan räkna hem pengar på eftermarknaden. Det är så de har försökt sälja in minskade marginaler. Högre volym ger förhoppningsvis en ökad eftermarknad.