Näst högsta indexlyftet

– tillförsikt i Peugeotledet

Toppbetyg på modellerna. Ny vd. Fler sålda bilar. Peugeot klättrar sex platser på rankningen, näst mest av alla. ”Färdplan 2015” ska se till att märket höjer sig till den övre halvan.

I december 2011 höll K W Bruun Autoimport en kick-off och julfest för sina ÅF. Frågan hängde i luften. Skulle det fortsätta uppåt? ÅF-kåren hade först i den senaste GA-enkäten börjat ge hyfsade betyg, men de var långt ifrån bra. Den nytillträdde vd:n Per Brinkenberg tog till orda.

– Vi ska fördubbla marknadsandelen på tre fyra år, deklarerade han bestämt och radade upp delmål efter delmål: lojala kunder, stärkt ÅF- och verkstadsnät och kraftigt ökat fokus på volymer.

Ett halvår senare tar han emot på kontoret och visar upp en maj-statistik som slår de flesta konkurrenters. Fjärde delmålet i färdplanen är nöjda ÅF.

– Återförsäljarna ska inte sitta och glo i baksätet och äta glass. Det är klart att vi på GA är i driving position, men de ska hjälpa och guida oss. Det är viktigt med en win-win-situation och att vi förstår varandra, säger han.

Resultatet? Märket minskar i princip inte någonstans och ökar mest i bilförsäljningsfrågorna.

– Vi säljer mer och vi arbetar kontinuerligt med att stärka ÅF:s lönsamhet. Våra modeller, 3008 och 5008, fick också toppbetyg på Autoindex förra året.

Brinkenberg kommer närmast från en framgångsrik sejour som Peugeotchef i Baltikum. Han har varit företagets servicemarknadschef i Sverige under tio år. Om index-skuttet mest är en ”Brinkenbergeffekt” eller om det mest handlar om förbättringsverktyget ”Operation bättre vardag” är det nog ingen som vet. Redan i början av 2011 började kontoret jobba med prioriterade problemområden utifrån enkäten. Men många vittnar om att den nye vd:n har ingjutit mod och tillförsikt bland handlarna.

Det finns dock ett missnöje med garantifrågorna. Näraliggande ”Support och kontakt i verkstadsfrågor” ligger också i botten. Nye chefen säger att han redan tagit tag i saken .

– Vi tar hem servicemarknadsfrågorna från Danmark och vi kommer att leda arbetet härifrån. Det är inte garantiersättningen det är fel på. Det är processen gentemot Frankrike som har varit administrativt betungande. Men vi diskuterar detta.

De dåliga servicebetygen är en utbildningsfråga när det gäller garantihanteringen, enligt Peugeot Sverige. Med ett helhetsansvar hos regioncheferna i Sverige ska missförstånden utbildas bort.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Samarbetet med våra återförsäljare. Vi måste ha gjort något rätt om vi ökat med 32 procentenheter på två år.

Vad är du mest missnöjd med?

– Inget speciellt område. Vi har gjort vad vi ska och vi vet att vi löser problemen.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Eftermarknadsfrågorna, volymerna och samarbetet med ÅF.

 

Text Rickard Jakbo

 

Från förbittring

till spända bågar

Peugeots svenska ÅFF är nöjd med Peugeots vändning. Efter några tunga år finns nu en känsla av medvind i kåren.

Ordförande Roland Appelskog framhåller GA:s och ÅFF:s arbetsgrupp ”Bättre vardag” som en delförklaring till förbättringarna.

– Många spänner bågen nu och en ny vd har tillkommit. Men vi har en bit kvar innan vi är nöjda.

Varför är det fortfarande dåliga betyg på garantifrågorna?

– Många upplever att reklamationerna kräver mycket arbete. Man lägger ner mycket tid utan ersättning och det är dålig marginal på reservdelar vid garantijobb. Det är å andra sidan inte GA som styr över det här. Det kvittar om man i Sverige jobbar bra om det franska systemet är som det är.

Kan inte GA påverka Peugeot i Frankrike?

– De jobbar säkert intensivt för att förbättra villkoren. Men även om Sverige och Danmark har samma GA är påtryckningsmedlen inte så starka. Vi är en liten marknad.

Den nye vd:ns dialog med kåren, och ett efterlängtat beslut om eftermarknaden, har stärkt ledningens aktier, enligt Roland Appelskog.

– Det har varit förbittring gällande eftermarknaden. Supporten i Danmark ledde till språkförbistring. Men nu kommer vi att få en svensk eftermarknadsavdelning. Jag är övertygad om att det blir bättre nu.