Nissan klättrar mot index 100

Ett mer lyhört och bättre bemannat huvudkontor i Finland kan ligga bakom Nissans fortsatta avancemang. Men eftermarknaden drar ner betyget.

I mitten av 2000-talet fick förtroendekapitalet sig en rejäl törn när en ny nordisk organisation med huvudkontor i Finland sjösattes. Nissans index störtdök. Sedan dess har bolaget gått framåt med små steg, i år med 2,5. Nissan Sveriges nytillträdde landschef, Unto Lehtola, förstår att det har tagit tid att komma tillbaka. Han varken förväntar sig eller kräver en snabb rörelse mot prispallen.

– Det här är en etapp på en tuff resa. Jag tror inte på en snabb resa, för då riskerar vi att ramla ner lika snabbt. Varför? Jo, målet är att förbättra samarbetet och relationerna och det tar tid. Men gör vi det får vi automatiskt högre poäng.

Företaget ökar stort på framför allt lyhördheten inför ÅF:s åsikter, till exempel inför ÅF:s ekonomi och lönsamhet och produktkvaliteten. Support mot bilförsäljning ökar också, samtliga mellan 0,6 och 0,8 på betygskalan. Unto Lehtola är nöjd med att det går framåt på de flesta områden.

– Personalen på Nissan Nordic Europe i Finland har utökats och det finns ett tydligt system. Jag tror också att huvudkontoret i Finland har lyckats slipa av kanterna och inser att man måste anpassa sig till den stora svenska marknaden.

Det är egentligen bara två områden där Nissan backar markant: service samt leveranstider. Missnöjet med leveranstiderna beror på en mycket stark försäljningsökning i Europa.

– Ett angenämt tillväxtproblem. Även om fabriken i England och Spanien går för högtryck räcker det inte för att tillfredställa alla marknader samtidigt. I år har vi satt ett mer realistiskt mål.

Företaget ligger i botten på de flesta eftermarknadsfrågor och sjunker även i år. Unto Lehtola säger att det handlar om förra årets nya supportcenter för tekniska frågor som servar hela Norden. Även arbetsmetoden var ny, bland annat sker kontakten i stor grad via e-post i stället för telefon, något som ÅF-kåren är kritisk till.

– Vi förstår att det är viktigt för återförsäljarna att kunna kommunicera via telefon. Självklart ska vi ha en dialog med dem om detta, säger Unto Lehtola.

Det blev svårt att leva upp till målen. Frågan är förstås vad kontoret gör för att lyfta sig?

– Vi jobbar med lyhördheten, men det finns också en inkörningsperiod som handlar om rekrytering och utbildning och som är svår att komma ifrån, avslutar Lehtola.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Att lyhördheten förbättras, eftersom att förbättra och förenkla är några av våra ledord.

Vad är du mest missnöjd med?

– Tillgången på bilar och leveranstiderna, men det är inte unikt för Sverige.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Jag vill öka tillgången till bilar, men samtidigt också förbättra relationerna med ÅF ytterligare.

 

Text Rickard Jakbo

Nissan ÅFF befarar mindre lyhördhet 

Alla problem som uppstod vid outsourcingen av eftermarknadstjänsterna är ännu inte lösta, anser Mats Gustafsson, vd för Nissans återförsäljar-förening.

Han är kritisk till att man bara kan kontakta supportcentret via e-post.

– Det är lite egendomligt att ÅF inte har någon möjlighet att ringa, utan bara kan skicka mejl. ”Om ni mejlar och ber att vi ringer upp så gör vi det”, säger de. Men det är bråttom ibland.

Han anser att hela garantisystemet är mycket komplext och tufft för dem som jobbar med det.

– GA säger att de jobbar med frågan, men många har det väldigt kämpigt. Får man inte igenom sina garantier i tid kan man missa ersättningen.

Positiva saker är bland annat reklamen och lyhördheten, enligt Gustafsson.

– Man kan säga att de blivit mer lyhörda under förra året. De jobbade för bättre förståelse och service.

I år ser Mats Gustafsson tecken på att trenden stannar upp.

– När det gäller de nya affärsvillkoren var det mer eller mindre ett färdigt förslag som lades fram. Det finns en risk för att vi tappar fart med de nya villkoren.