Nissan dyker trots säljframgångar

Nissan har haft ett turbulent år. Det gäller både verksamheten och resultatet på GA-enkäten. Trots försäljningsframgångar sjunker märket djupare ned mot rankingbotten.

Stefan Andström har suttit på posten som Nissans Sverigechef ett drygt år när detta skrivs. Han kan inte dölja att han är lätt omtumlad av resultatet.

– Jag är mycket förvånad och besviken. Vissa saker kan vi förstå. Andra saker kan vi inte förstå. Vi har ju ökat bilförsäljningen med hela 30 procent. Sett till ökningen av antalet sålda bilar är vi nummer tre. Inte dåligt för ett litet märke, säger han.

I normala fall brukar försäljningsframgångar och nya modeller sammanfalla med en generell uppgång på GA-enkäten. Men ÅF:s svar avviker. Nissan går som tåget, tar marknadsandelar samtidigt som de sjunker från en låg nivå.

– Vi sjunker när det gäller tillgång till bilar och leveranstider. Hur går det ihop med att vi har haft ett fantastiskt försäljningsår? Mycket av framgången är kopplat till kampanjer, men vi har även gått ned på centrala bilkampanjer.

Kan det handla om att ÅF skulle kunna sälja ännu mera bilar?

– Nej, vi skulle kunna sälja 5000 fler bilar och få fram dem. Möjligen kan det handla om att vi har så många olika modeller och versioner att det kan vara svårt att alltid få alla detaljer på bilen exakt som kunden eller ÅF vill ha.

Nära 10 procent av ÅF-kåren har fått konstatera att deras Nissan-affär kommer att försvinna eller bli reducerad. Kan det ligga bakom missnöjet?

– Vi har gjort många förändringar men problemen har vi löst. Om vissa svarar på grund av att de är sura på oss och därför sänker betygen, är det svårt att kommentera resultaten.

Betygen sjunker även på frågor som de fokuserat på i handlingsplanen. Nu ska Nissan göra sin egen undersökning. Frågan är om det är några ÅF som är förbannade, eller om det är generella problem.

Handlarna är mer missnöjda med marknadsanpassningen av priserna. ÅFF tror att det handlar om att ÅF måste gå in med sina egna marginaler för ofta i kampanjerna.

– Det förklarar en del, men inte allt. Och om du ökar försäljningen med 15 procent, hur viktigt är det om marginalen sjunker litet?

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Det vore naivt att ta ut några av ökningarna i undersökningen. Nöjd är jag med vår organisation och alla de som jobbar ute på fältet, som gjort att vi är det snabbaste växande märket i Sverige.

Vad är du mest missnöjd med?

– De åtgärder och implementeringar som vi gjorde under året och som inte syns i resultatet, till exempel det nya distributionssystemet.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Vi måste fortsätta arbeta på vår kommunikation med ÅFF så att alla förstår vad vi håller på med.

Text Rickard Jakbo

 

Lätt förvånad

ÅFF-ordförande

Nissan ÅFF:s vd Mats Gustafsson brukar vara frispråkig men den väntade hårda kritiken uteblir.

– Jag tror att nedgången har att göra med de omstruktureringar i ÅF-leden som gjordes i fjol. Nissan sa upp en del ÅF. Det kan handla om att de som blev uppsagda och som fyllt i enkäten inte är så nöjda. För jag tycker att det borde ha blivit bättre poäng.

Delvis beror de positiva tongångarna från ÅFF på att marknadsandelarna ökar, ett infriat löfte från den nye Sverigechefen.

– Det är en succé volymmässigt. Vi har aldrig sålt så mycket bilar som nu, konstaterar Mats Gustafsson.

På garantisidan låg märket relativt lågt i förra årets enkät. Ett förändringsarbete inleddes, men tog enligt ÅFF fart först under våren 2015. Faktum är att betygen sjunker.

– Garantibetygen förvånar mig väldigt. De har lyssnat. Jag är övertygad om att det kommer att bli bättre betyg framöver.

En sak som inte är bra är lönsamheten per bil, enligt Mats Gustafsson.

– Lönsamheten har gått ned. Vi tycker inte att priserna är rätt satta från början vilket gör att handlarna måste gå in med sänkta marginaler i kampanjer för ofta. Dessutom är bonussystemen på både försäljning och service för komplicerade och svåra att nå.