Outlander lyfter Mitsubishi

Efter två tunga år på GA-rankningen gör Mitsubishi ett ryck och seglar förbi index 100, vilket gör märket till en av tre raketer. Det var framför allt en modell, Outlander PHEV, som började sälja. Märket hamnade i rampljuset.

Vd Magnus Monié och hans medarbetare fick vind i seglen av den miljöklassade Outlander Plug-in Hybrid. Den lovordades i pressen och gav en skjuts. Men också marknadsföringen är en viktig del av lyftet, betonar Magnus Monié. Det är samma budskap överallt.

– Vi är långsiktiga. Vi har en strategi där vi lyfter fram miljöaspekterna samtidigt som vi står för kvalitet och produktvärde. Tidigare har vi bytt kampanjer efter två månader, men i dag kör vi en kampanj i minst tre månader. Det blir enklare för hela organisationen och för ÅF, som hinner få hem produkter och material i god tid.

Varje år väljer personalstyrkan ut fyra till fem GA-enkätsfrågor per avdelning och fokuserar på dessa. Att märket lyfter först nu, när metoden har varit densamma, beror delvis på att den kraftigt försenade Outlander PHEV kom, recenserades och sålde. Det smittar av sig på flera frågor.

– Ja det har bidragit. Efter att vi började leverera den har vi sett att det övriga modellprogrammet gått bättre, till exempel ASX. Outlander PHEV har bidragit till ett fokus på vårt varumärke. Vi syns mer i pressen och genom marknadsföring. Det blir även ett ökat fokus hos ÅF.

Det finns egentligen bara en sak som sticker ut negativt. Billeveranserna. Här ligger Mitsubishi långt efter de andra handlarnas genomsnitt.

– Svaret på varför är enkelt. Vi har vuxit. Enormt. Vi har inte hunnit att få in en tillräckligt stor volym. Marknaden har varit svårbedömd. Det handlar både om att den totala marknaden har vuxit på ett överraskande sett, och att vi har tagit andelar på den.

Det redan klart godkända samarbetsklimatet med ÅF-kåren har blivit ännu bättre. Träffarna innehåller numera workshops, vilket bland annat lett till tre säljpaket gällande ASX.

– Det är inte viktigt att det är unika paket och samarbeten. Det viktiga för många handlare är att det fungerar enkelt. Det gäller speciellt för just vår ÅF-kår som till största delen består av multibrandhandlare.

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Att ÅF upplever att vi syns mer och är mer engagerade i deras affärer.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi inte kunnat möta volymefterfrågan. Vi kunde ha vuxit mer.

Vad tänker de vässa till nästa år?

– Självklart är det att öka volymerna och att säkerställa att produkterna finns, samt säkerställa att ÅF har ännu bättre tillväxtmöjligheter och kontroll över lönsamheten, framför allt på servicemarknad.

Text Rickard Jakbo

 

 

Nöjd ÅFF

vill ha fler bilar

Det är främst Outlander PHEV som lyft Mitsubishi, enligt ÅFF-ordföranden Jonas Olsson.

Med försäljningsframgången i ryggen är det kanske inte så konstigt att ÅF ger högre betyg över nästan hela linjen, så när som på en fråga.

– För första gången på länge har vi en ny produkt och som dessutom fungerar bra på marknaden. Den har varit dragloket, säger Jonas Olsson som tillträdde vid årsskiftet.

– Även om vi inte alltid är överens med GA, har vi bra diskussioner. Det märks att GA verkligen inser att vi behöver vara på samma sida.

Det enda som ÅFF kan anmärka på är att ÅF-kåren har börjat känna av en viss bilbrist.

– Vi hoppas på att få bilar i erforderlig mängd. Det finns en framtidstro bland handlarna. Men vi behöver en snar lansering av de nya modellerna. Det är farligt att hänga upp volymerna kring en storsäljare, tillägger han.

Jonas Olsson ger ändå en eloge till GA som lyckats få fram en relativt stor tilldelning av bilen till den svenska marknaden.

Finns det alltså inte något att knorra över?

– Jo, såklart. Vi vill se över ersättningarna för garanti- och bonussystemen. Vi för en ständig diskussion om reservdelarsprissättning och servicetider, och de interna datasystemen kan bli bättre.