Mitsubishi rasar

men deppar inte för det

Magnus_Monie_hel_2-kopia

Mitsubishi rasar i rankingen. Men GA deppar inte. Ledningsgruppen har koll på vad som skedde under 2013. Eller snarare på vad som inte skedde. Den nya Outlander Plug-in hybrid kom inte.

Redan förra året skickade ÅF-kåren ned GA på rankninglistan. Med tanke på att vd Magnus Monié betonar att signalerna från GA-enkäten tas på största allvar, kan det låta konstigt att skeppet inte har vänt under 2013, i synnerhet som problemen liknar förra årets problem. För på Mitsubishikontoret i Sollentuna tar varje avdelning fyra till fem frågor ur GA-enkäten och arbetar med dessa under året. Att detta ändå inte gett resultat handlar om två faktorer som präglade 2013, förklarar vd:n Magnus Monié.

Alla ÅF hade väntat sig att plug-in hybriden skulle lanseras i augusti 2013. Vissa handlare la ut hoppfulla texter på hemsidan om modellens snara ankomst under hösten. Men den breda lanseringen kom först i februari 2014.

– Ja, ÅF blev besvikna och det är en viktig del av förklaringen.

Den planerade strategin, att slå sig in på marknaden för företagsbilar med hjälp av den nya miljöbilen, försenades. Betygen sjunker gällande företagsledning.

Ändå är ledningsgruppen godmodig. Orsaken är att bilen har sålt bra.

– De som tyckte det var jättetungt 2013, har ju sett vändningen i år. När vi träffar ÅF märker vi av en entusiasm. Outlander Plug-in hybrid är Sveriges mest sålda supermiljöbil, konstaterar Magnus Monié nöjt.

Men servicemarknadsbetygen går också ned, speciellt support och kontakt. Det kan väl varken påverkas av frånvaron av ledningsgruppspersoner eller ny modell?

– Finns det två eller tre tyngande frågor, blir det nog en negativ approach på många andra frågor. Det är nog en del av svaret.

Från ÅFF-håll är man skeptisk till om att denna typ av bil kan bli en volymbil.

– När det kommer ny teknik då infinner sig en skepsis. För du har inte en konkret bild av vad som kommer. Men nu ser vi att det fungerar. Det är en volymbil i dag. Vi har sålt 800 bilar, och har lika många beställningar.

Betyget på hur GA och ÅFF kommunicerar är helt ok. Ändå är ÅF-kåren betydligt mer negativ med GA:s kommunikation med ÅF i år. Det har att göra med den andra stora orsaken till nedgången, enligt Magnus Monié.

– Marknadschefen och försäljningschefen är mycket viktiga här, och de posterna var obesatta en stor del under 2013. Besöken från oss var för få.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

Nöjd kan man inte vara utan en positiv riktning i resultatet.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi backar.

Vad tänker ni vässa till nästa år?

– Kommunikationen med ÅF, att de får behövlig info i rätt tid och att vi visar närvaro genom marknadsföring och att vara på plats.

Text Rickard Jakbo

 

ÅFF: Vi behöver

fler modeller

Tommy-Johansson-2012-6892ÅFF:s nyligen avgångne ordförande Tommy Johansson gör delvis samma analys som GA. Förseningen av laddhybriden är en viktig förklaring till tappet. Men det behövs också fler modeller.

– Tillbakagången beror delvis på missnöje med att fabriken inte har levererat nya modeller. Vi har ett delvis gammalt modellprogram.

Han välkomnar att Outlander laddhybrid kom till slut, och att den nu säljer så bra.

– Det är laddhybriden som varit glädjeämnet, men övriga bilar hänger inte med i den tuffa konkurrensen. Vi skulle vilja ha ett bredare bilprogram, med bilar som även riktar sig till vanliga Svenssons. Laddhybriden kostar ju kring 400 000 kronor.

Relationen mellan ÅFF och GA beskriver han som proffsig och bra. Detta trots att det varit förändringar i ledningsgruppen, och vd:n Magnus Monié har haft ett tufft år där han själv tagit hand om flera ledningsfunktioner. Johansson återkommer till att det är just bristen på modeller som är huvudproblemet.

– Vi skulle behöva en bil som kostar mellan 100 000 och 250 000 kronor. Där har vi inte fått besked om det kommer några, och varken vi eller GA kan påverka fabriken så mycket.