Besvärligt år för Mitsubishi

Monie2Förra året drog ett sparpaket ner betygen för Mitsubishi. I år är det modellprogrammet. GA vidhåller att planeringen är långsiktigt klok.

Handlarna saknar volymbilar. Mitsubishi satsar hårt på Outlander Plug-in hybrid som ska levereras under hösten och försöker slå sig in på marknaden för företagsbilar.

– Vi ligger redan med i upphandlingar om stora avtal, bland annat med kommuner och landsting. Plug-inhybriden blir ett viktigt tillskott där, en stor kombi med fyrhjulsdrift som både matchar svenska behov och efterfrågan på miljöbilar. Det är rätt produkt och marknaden finns, säger nye vd:n Magnus Monié.

Om han bara är lojal med tillverkarna eller tror så övertygande på strategin som han säger får framtiden utvisa. Just nu råder lite av en dallrande stiltje som flyttar ner märket ytterligare några steg på rankninglistan.

Visserligen bör den nya Space Star ha lanserats när detta läses, kanske har också Lancer kommit tillbaka liksom en moderniserad ASX, men handlarna har dittills hållit betygen på produktutveckling nere.

Det finns ett missnöje med lönsamheten som spiller över på mycket. Bristen på lanseringar drar till exempel ner årets reklambetyg som tidigare varit i topp.

Det har varit ett tungt år med vakanser då Magnus Monié fått täcka upp både på försäljnings- och marknadsföringssidan.

– Men vi har en tydlig lönsamhetsstrategi och diskuterar alltid lönsamhet i planerade satsningar med märkesföreningen.

Paradoxalt nog tycks relationen och kommunikationen ÅF och GA emellan alltjämt vara god. Och det finns fler områden där nöjaktigheten består eller har ökat – gällande bonussystemet, marginalsystemet, avtalen, leveranserna och finanslösningarna bland annat.

– På tillbehörssidan har vi gjort en satsning med fasta priser på ”monterat och klart” och säljutbildningen har vi precis förenklat med en portal som ska kombineras med lärarledd undervisning, säger Magnus Monié.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Vi är nöjda med att våra återförsäljare ändå verkar förstå att vi fokuserar på lönsamhetsmöjligheter. Att vi upplevs som lättillgängliga är så självklart, vår organisation är fokuserad på det.

Vad är du mest missnöjd med?

– Inte missnöjd, men jag ser ju att ÅF har lidit av vakanser i organisationen. Om modellprogrammet anses smalt är det kortsiktigt, våra satsningar på företagsbilar är långsiktiga och många dörrar är redan gläntade.

Vad tänker ni vässa till nästa år?

– Det ska ske en förbättring inom många områden. Nya intåg av modeller och nya personer på plats i organisationen som ska ge utrymme för bättre support.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

Handlarna lider

brist på modeller

Tommy-Johansson

Mitsubishihandlarna har goda relationer med sin GA. Men de är bekymrade över det krympande modellprogrammet och misstrogna mot fabriken.

Bristen på nya modeller är huvudproblemet för Mitsubishihandlarna i dag. Enligt ÅFF-ordföranden Tommy Johansson pågår en överlevnadsprocess för många mindre och medelstora ägarledda företag.

– Vi har blivit förespeglade och lovade nya modeller, bland annat en pickup, men ingenting kommer. Från att ha haft ett komplett modellprogram på 90-talet, är vi helt urholkade i dag, säger han.

– Fabriken storsatsar på laddhybriden som ju aldrig kan bli en volymprodukt. Vad vi behöver är familjebilar i prisspannet 100 000–250 000 kronor. Vi får tillbaka en gammal modell i det segmentet medan konkurrenterna värper ut nya på löpande band.

Oro råder i ledet, lönsamheten sviktar hos många. Flera överväger att ta upp nya märken.

– Jag förstår att vi halkar ner i rankningen. Det är jättebra kvalitet på bilarna och samarbetet med GA har mestadels varit gott. De gör så gott de kan med de små resurser de tycks ha. Nye vd:n har ju ett tag haft tre roller också.

– Vi har ett fabriksproblem som varken vi eller GA verkar kunna göra något åt, slutar Tommy Johansson.