Mitsubishihandlarna ilskna

över tillfälligt sparpaket

En djup rispa i kristallen har medfört en nedflyttning för Mitsubishi från andra till åttonde plats i år. Många betyg ligger dock fortfarande i topp.

Det som nästan har sett ut som en mysrelation mellan Mitsubishis GA och ÅF har törnats. Efter en svacka i orderingången vidtog GA en drastisk åtgärd och försämrade affärsvillkoren kraftig under en period om drygt två månader.

– Det var en kortsiktigt gemensam kampanj för att möta marknadsläget, en nödvändig punktåtgärd under en tuff period. Nu är vi nästan tillbaka till de gamla nivåerna, säger förre vd:n Thomas Holm.

Det hjälps inte, handlarna är arga och relationen har varit inflammerad. Betygen för lyhördhet för lönsamheten har åkt ner i botten. För affärsvillkoren över huvud taget, samarbetet med märkesföreningen (som har varit ansträngt) och försäljningsansträngningarna också. Missnöjet har spillt över på många områden.

Men att vissa reservdels- och garantibetyg gått ner förstår inte ledningstrojkan, ”där har inga förändringar gjorts”, inte heller på reklamsidan.

– Förvånande, för där satsade vi ju stort på varumärkeskommunikation i fjol, säger Holm.

– Men sänkningen är väntad, även om vi hade hoppats på handlarnas förståelse för en kortsiktig lösning.

Fortfarande ligger Mitsubishi högt på rankningslistan, vilket har sin förklaring bland annat i ett starkt designprogram för hallarna med fototapeter, frostade fönster och folierade mönster.

Tillgången på bilar och hela leveranspaketet har märkbart förbättrats. It-satsningarna röner största tillfredsställelse, liksom kundnöjdhetsmätningarna och finansprodukten.

Men även om återförsäljarna är riktigt nöjda med produktkvaliteten tycker de att utbudet lämnar en hel del att önska.

– Vi har fokus på framtiden och just 7 september, samma dag som GA-enkäten offentliggörs, kommer vi att ha en stor ÅF-träff då planerna avslöjas, slutar Thomas Holm som själv har gått vidare till vd-posten för systerorganisationen Hyundai.

 

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– De områden där vi har höjt och bibehållet våra höga betyg. Vi har fått pluspoäng för saker vi jobbat hårt med, t ex billogistiken där vi tvärfraktat bilar för att få hem rätt produkter. Servicemarknadssidan och halldesignen är också områden som vi lagt stora förbättringsresurser på i flera år.

Vad är du mest missnöjd med?

– Resultatet är ett svar på vårt besparingspaket; vi har fått stryk på grund av en aktivitet. Men jag är besviken på den lägre värderingen av vår organisation, känns lite konstigt för där har vi inte gjort några förändringar.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Precis som tidigare år ska vi gå igenom alla enkätsvar och jobba med ett antal priopunkter.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

Oro bland handlarna

Orsakerna till Mitsubishis nedgång är uppenbara, enligt ÅFF-ordföranden Tommy Johansson. Relationerna har varit ansträngda.

Inte undra på att Mitsubishi-handlarna sänkte betygen på sin GA rejält i år, bland annat inom lönsamhetsområdet.

– Efter en trög försäljningsperiod sänktes priserna och det var återförsäljarkåren som fick ta den största delen. Samtidigt drogs bonusarna tillfälligt in. En drastisk försämring, säger Tommy Johansson.

Han berättar om ett möte där parterna för första gången någonsin tidigare bröt upp med vitt skilda ståndpunkter och olösta problem.

– Det var jätteallvarligt. Villkoren blev så otroligt mycket sämre under en tid. Vi jobbar redan med snäva villkor och skulle snarast ha bättre förutsättningar. När de försämrades, var det fara värt att vi skulle få se konkurser i leden. Tillverkaren och generalagenten måste se till att återförsäljarna får tillräckligt bra villkor för att kunna investera och jobba framåt.

Tongångarna är dock lite positiva nu, sedan marginal- och bonussystemet återgått till det tidigare. Framtiden med Mitsubishi har ljusnat, också om handlarna inte är helt nöjda med produktutvecklingen.

– Vi måste få fräschare och modernare bilar för att kunna känna tillförsikt för framtiden, säger Tommy Johansson.