Mercedes kommersiella fordon

lägger beslag på segerbucklan

För första gången redovisas Mercedes-Benz personbilar och kommersiella fordon var för sig. Dubbla chanser således, och det blir också en femte seger i rad. Kommersiella fordon lägger beslag på bucklan.  

Frank Braband, chef för Mercedes-Benz kommersiella fordon är nöjd med uppdelningen.

– Det är stor skillnad på att sälja personbilar och att sälja nyttofordon till företag. Kunderna har andra behov och förväntningar, bland annat för att man har helt andra krav på omedelbara åtgärder av fel.

Det är bra tryck i försäljningen av transportbilar och lastbilar och det lägger förstås en bra grund till nöjda handlare. Det är också ytterst få områden där handlarna är annat än jättenöjda. I fjol var finansområdet ett sådant, men i år är betygen klart uppåt på de frågorna.

– Där är vi på rätt väg med en ny chef, men det finns mer att göra på detta viktiga område, säger han.

På garantiområdet briljerar Mercedes kommersiella fordon. På åtta av nio frågor är man etta. Mercedes är enda GA där handlarna är nöjda (betyg 3 eller högre) när det gäller frågor om ersättning för felsökning och administration.

– Om vi har gjort fel som GA måste vi ta ansvar för det och vara generösa. Vi kan inte lägga över det ansvaret på handlarna. Vi vill vara ett premiummärke och då måste vi kunna erbjuda något extra, säger Frank Braband.

Även på utbildningsområdet är betygen råstarka. Mestadels bäst i klassen.

– Vår säljutbildning är omfattande för att säljarna ska kunna lösa kundernas problem. Nu har vi börjat med utbildningar i Sverige för att få ner kostnaderna.

Frank Braband understryker hur viktigt det är med kundtillfredsställelse, och att koppla denna till bonusmål.

– Vi arbetar en hel del med ”mystery shopping” där vi utvärderar och analyserar handlarnas insatser. Vi överlever inte utan nöjda kunder.

Även här har man handlarnas välsignelse. Det är ingen tvekan om att Mercedes-Benz kommersiella fordon är i fas med sina återförsäljare.

 

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Att samarbetet med handlarna är öppet och konstruktivt – och renodlat affärsmässigt. Jag är också nöjd med hur servicesidan utvecklas.

Vad är du mest missnöjd med?

– Vi måste springa lite snabbare. Vi har ibland också ett rykte om att inte vara lika bra som konkurrenterna men undersökningen visar ju att det är precis tvärt om. Men det tar tid att vända en image.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Jag vill fortsätta satsa på servicemarknaden och höja nivån där ytterligare. Marknadsföringssidan kan också bli ännu bättre.

Text och foto Niklas Aronsson

 

 

Förståelse för handlarna

Jan Vestlund_Tommy AnderssonBra produkter och förståelse för villkoren för handlarna är viktiga ingredienser i Mercedes-Benz recept för nöjda handlare.

– De förstår pulsen och villkoren där ute. Det är en tuff marknad på både transportbilar och tunga lastbilar, säger Jan Vestlund, ordförande för Mercedes-Benz återförsäljarförening.

En viktig ingrediens för framgången är arbetsgruppen för kommersiella fordon.

– Där finns representanter från norr till söder. Det är viktigt eftersom marknaden skiljer sig åt en del. Det är i arbetsgruppen vi hittar fram till överenskommelser mellan oss och generalagent.

Jan Vestlund lyfter det goda samarbetet och vikten av förtroendekapital. Man måste kunna lita på varandra. På i princip alla områden är betygen i topp, och minst lika bra som i fjol, med några få undantag som för leveranstider.

– Där är det viktigt att få ner tiderna för kunderna väntar inte hur länge som helst. Det är inget stort problem, men något vi vill att man jobbar på från generalagentens sida, säger han.

I övrigt är det svårt att se några problemområden. Lönsamheten är god, eftermarknaden får bra betyg rakt över.

– Mercedes-Benz är duktig på garantier och är bra på att betala om det är fel på produkten, vilket blir allt mer sällan i takt med att kvaliteten blir bättre.

Foto Tommy Andersson