Sviten förlängd med ännu

en seger för Mercedes

Jorg-Himmelman-foto-Mats-PeterssonTack vare en uppgång på knappa tre procentenheter håller Mercedes undan med en hårsmån före Volvo PV. Det innebär också att Mercedes för fjärde året i rad toppar MRF:s GA-enkät.

Jörg Himmelmann, vd för Mercedes Benz Sverige och Danmark AS, beskriver ett intensivt år med många förändringar i arbetssätt för parterna.

– Vi har lagt ett större ansvar på återförsäljarna vad beträffar produktplanering och volymfrågor. Det har inneburit en proffsigare planering som vi gör tillsammans varje månad, säger han.

Betyget på frågan om marknadssupport på det lokala planet får också en skjuts uppåt, liksom frågan om bonus.

– Vi har verkligen fokuserat på lönsamhet. Det är viktigt att det finns en rimlig lönsamhet så att återförsäljarna kan investera för framtiden. Det här är en låg-marginalhandel där vi strävar efter 2,5–3 procent i lönsamhet.

Centrala kampanjer får sig en liten knuff nedåt.

– Lite överraskande, men nu är vår plan att fokusera mer på detta. Detta är ett viktigt fokusområde för oss.

På garantiområdet är Mercedes snäppet bättre än samtliga konkurrenter, liksom på hela utbildningsområdet där man toppar åtta av nio frågor.

– Här har vi flera olika typer av certifieringsprogram för säljare, tekniker och kundmottagare.

I fjol möttes lägre betyg på förtroendefrågor som att man håller det man lovat med bekymrade miner. I år stiger dessa betyg till betydligt bättre nivåer.

Det är egentligen bara på finansområdet där det ser lite sämre ut än tidigare. Det är tvärt emot egna undersökningar, men en försiktig tolkning är att det inte är utbudet av olika finansiella lösningar som är haken, utan innehållet i dem som inte upplevs som attraktivt nog.

– Finansiering och leasing är viktiga delar i vår samlade produktportfölj och som vi måste formulera bättre för att komma i nivå med övriga betyg, säger Jörg Himmelmann.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Trenden pekar åt rätt håll. Det är trevligt att vi lyckas förbättra oss ännu mer från den redan goda position vi hade i fjol. Resultatet känns som en positiv återkoppling från våra återförsäljare/partners att de verkligen känner vårt stöd i ryggen.

Vad är du mest missnöjd med?

– Resultatet är ett tydligt tecken på att den finansiella sidan inte lyckats så bra som vi har hoppats. Här måste vi bli bättre.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Finanssidan. Våra finansiella produkter ska vara en integrerad del av vår totala produktportfölj och finnas där tillsammans med försäljning och eftermarknadsfrågor.

Text Niklas Aronsson / Foto Mats Petersson

Bättre lönsamhet

JanVestlundEtta i GA-enkäten fyra år i rad, men handlarna ser trots det områden som kan bli bättre. På ett viktigt område tycks det ha lossnat.

– Under det senaste året har lönsamheten för Mercedes-handlarna blivit bättre, säger Jan Vestlund, ordförande för Mercedes återförsäljarförening.

– Det är viktigt och vi har fortsatt stort fokus på lönsamhet. Också generalagenten behöver lönsamma handlare för att försäljningen ska få fart, säger han.

Jan Vestlund menar att återförsäljarna upplever ett bra partnerskap med Mercedes. Utsedda arbetsgrupper inom flera områden fokuserar på sina frågor. Sedan tas de viktigaste upp på föreningens styrelsemöten. På det sättet får man delaktighet och många frågor belysta. Däremot håller han med om att finansområdet borde vara bättre.

– Absolut. Vi tycker att det måste bli bättre. Båda parter får anstränga sig mer för att det ska bli bättre resultat. Det viktigaste är att mer av finansiering sker via Mercedes Finans, men då måste det finnas morötter för att göra det också, säger han.

Kundfokus och kundnöjdhet är också prioriterade områden för föreningen. Det är också områden där det går bra för Mercedes i årets enkät.

– Där är det viktigt att vi är på topp, säger Jan Vestlund.