Fortsatt Mercedes i topp

Andreas-Hall-Fredrik-MercaE2För tredje året i rad toppar Mercedes MRF:s GA-enkät. Trots att index faller med 3,4 procent är marginalen till tvåan betryggande. I segerreceptet är samhörighet, teamkänsla och kommunikation viktiga ingredienser.

Runt det lilla bordet på Mercedes huvudkontor i Malmö studerar Jörg Himmelmann, vd för Mercedes Benz Sverige och Danmark AS, och Andreas Hall-Frederiksen, ansvarig för Mercedes återförsäljarutveckling i Sverige och Danmark, resultatet i årets enkät.

– Vi har inte haft en helt tillfredsställande lönsamhet under det senaste året, men för en tät dialog med märkesföreningen. Det är viktigt att handlarna är mycket lönsamma, vi vill att de ska lyckas, säger Jörg Himmelmann.

Han och kollegan Andreas Hall-Frederiksen kan trots det känna sig nöjda med det betyg de får av handlarna. Visserligen faller betygen en smula inom vissa områden, men något annat var nästan inte att vänta efter förra årets extremt fina resultat.

– Än en gång får vi det bekräftat att vi har ett partnerskap som också håller i tuffa tider.

Även om mycket är bra finns ett par mörka fläckar att uppmärksamma. Till exempel har betygen för givna åtaganden och löften sjunkit. Det reagerar Jörg Himmelmann omedelbart på.

– Här måste vi undersöka varför det har blivit så, säger han.

Även betygen på garantiområdet faller tillbaka, egentligen utan att några förändringar har gjorts.

– På utbildningssidan har vi tillsatt en garanticoach som återförsäljarna kan rekvirera och få hjälp av på plats, säger Andreas Hall-Frederiksen.

När det gäller synen på företagsledningen är betygen påfallande stabila och goda.

– Vi har gemensamt skapat ett fantastiskt bra team och byggt en god kultur att jobba i. Det är grunden för vår framgång, säger Jörg Himmelmann.

 

Vad är ni mest nöjda med i årets resultat?

– Vi har kunnat hantera förra årets situation med en avmattning i försäljningen bra. Sättet som vi har arbetet på har burit frukt och betygen är fortsatt mycket goda.

Vad är ni mest missnöjda med?

– Dels att betygen för affärsledarskapsförmåga har gått ner, dels att vi backar när det gäller givna åtaganden och löften, det är inte bra och något vi måste fundera på. Man ska kunna lita på oss.

Vad tänker ni vässa till nästa år?

– Vad vill vi inte förbättra? Vi måste se till att våra regionchefer upplevs mer tillgängliga än i dag och att de även uppfattas som beslutsmässiga.

 

Text Niklas Aronsson / Foto Fredrik Stehn

 

”Långsiktigt

och lönsamt”

VestlundSenaste året har gett Mercedeshandlarna bra volymer, men lönsamheten har gått ner. Den analysen gör både GA och ÅFF genom ordföranden Jan Vestlund.

Resultatet i enkäten kommer inte som någon överraskning för Jan Vestlund.

– Köpa marknad kostar pengar. Nu måste vi se till att lönsamhet och tillväxt går hand i hand. Vi försöker vara ödmjuka åt båda hållen. Ibland har det tagit lite för lång tid innan något har hänt, det är väl den kritik vi har haft mot Mercedes, säger han.

Lyhördheten beskriver han som närmast total. Strategin framåt är gemensam. Det handlar inte bara om att sälja bilar, utan att också vara lönsam.

– Jörg Himmelmann har bidragit med en hel del när det gäller förståelsen för oss återförsäljare.

Förutom fokus på lönsamhet efterlyser Vestlund mer långsiktighet.

– Vi kan göra en massa aktiviteter och kampanjer, men utan långsiktighet blir det ändå inte en stabil utveckling.

Det tredje området som Jan Vestlund önskar fortsatt satsning på är kundnöjdhet, något som Mercedes är bra på.

– Det ska vi fortsätta att vara bra på, inte minst för att det också hänger intimt samman med bättre lönsamhet.