Stort kliv uppåt för Mazda

Oest

Förra årets uppgång efter kräftgång tre år i rad befästs i årets enkät där Mazda åter är bland topp tio. Uppgången är hela 6,4 procent.

I år var Mazda en stolpträff från att hamna bland de tre märken som gått mest framåt. De senaste åren har vd Klaus Oest och hans kolleger arbetat hårt med att strukturera om och trimma ÅF-nätverket som nu består av färre men mer dedikerade handlare. Det senaste året har nya produkter lanserats och en tioårig nybilsgaranti har införts.

– Med tanke på det vi har gjort hade jag nog blivit besviken om det inte hade blivit en uppgång, men det är överraskande positivt att uppgången är så stor, säger Klaus Oest.

GA:s support när det gäller service och reservdelar tillhör marknadens absolut bästa.

– Det har vi mycket vår hotline-kille Martin Helander att tacka för. Han är otroligt duktig och nästan alltid tillgänglig för återförsäljarna, säger Klaus Oest.

Däremot efterlyser handlarna lite mer synlighet på fältet.

Service och reservdelar är två av Mazdas gamla paradgrenar, och nu stiger betygen även på säljsidan.

– De nya modellerna har sålt bra, men vi hade kunnat sälja ännu fler av CX-5 om vi bara haft tillgång till fler bilar, det har varit en svaghet under året. Annars är vi nu åter tillbaka till leverans av bilar en gång i veckan som tidigare.

Ett område som verkligen har lyft är handlarnas uppfattning av kommunikationen med GA. Här har betygen gått upp kraftigt. Det gäller också den generella tillfredsställelsen med återförsäljarrelationerna.

– Vi lägger mycket tid på att informera. Det är alltid det bästa för bägge parter.

Även Mazda ska nu se över sina kriterier.

– Men det är ingen dramatik. Vår nuvarande standard är tio år gammal och handlarna ser positivt på det som kommer. Det här ska genomföras till en rimlig penning, säger Klaus Oest.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Att den framgång vi har haft de senaste åren fortsätter. Vi har en stabil utveckling där säljsidan har förbättrat sig, vilket ger oss en bättre balans. Nu är det egentligen bara finanssidan som vi behöver ha med oss också.

Vad är du mest missnöjd med?

– I första hand finansbiten, men jag hoppas också vi ska kunna bli lite mer generösa med tiden. Om vi haft tillstånd att trycka ner gasen lite till hade resultatet varit ännu bättre.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Vi vill göra ytterligare framsteg inom marknadsföring. Vi får heller inte förutsätta att det som är bra i dag fortsätter att vara det per automatik. Vi måste analysera det för att kunna behålla de fina betygen.

 

Text & Foto Niklas Aronsson

 

Optimism råder

Orrby

Nya produkter i rätt tid och en bra organisation för att hantera eftermarknaden. Det är två viktiga faktorer bakom Mazdas kraftiga kliv framåt, enligt Lukas Orrby, ordförande för Mazdahandlarna.

Lukas Orrby nämner de två nya modellerna CX-5 och Mazda 6 och ytterligare en rad modeller som väntar runt hörnet.

– Dessutom har vi synts väldigt mycket i medier. Det har gett oss ökad försäljning. Inte minst har vi ökat vår företagsförsäljning avsevärt, vilket är glädjande. En annan viktig framgångsfaktor är den nya tioårsgarantin, säger han nöjt.

Mazda stiger på många områden, men backar en smula på frågor om synlighet på fältet.

– Organisationen har tyvärr inte riktigt hängt med i samma takt som försäljningen har ökat. Vi skulle vilja se att man växte personalmässigt, framför allt på säljsidan, säger Lukas Orrby.

– Vi skulle också behöva ett nytt finansbolag som kunde backa upp oss bättre.

Desto mer glad är han över marknadsföringen, där betygen är klart bättre än i fjol och ytterligare ett skäl till att Mazda gått som tåget under 2013.

– Historiskt har marknadsföringen inte varit bra, men är mycket proffsigare nu, inte minst på nätet. Mazda syns och vi får beröm av kolleger. Så har det inte varit tidigare.