Fin upphämtning från Mazda

Efter ett par år med fallande index reser sig Mazda och ökar med 6,6 procent – bara fem märken har gått starkare framåt.

Bakom Mazdas framgång finns ett nyrenoverat ÅF-nät och höga ambitioner – men den dåliga växelkursen är ett problem. Dagens låga eurokurs i förhållande till den starka yenen är besvärande för japanska tillverkare. Mazda är inget undantag. Det gör att lönsamheten blir lidande.

– Vi får inte samma flexibilitet och det gör också att vi inte har möjlighet att stötta handlarna på det sätt som vi skulle vilja göra, säger Klaus Oest på Mazda Sverige.

Annars är det mungiporna upp på de flesta håll i enkäten. Mazda går fram över nästan hela linjen. Det är i princip bara finansbolaget som får sämre betyg än i fjol. Fortfarande är Mazda bättre på vissa områden som servicemarknad, garantifrågor och hela utbildningsområdet. Fortfarande finns det en del att göra på lönsamhetsfrågorna och hur ÅF uppfattar stödet från GA.

– Problemet är ibland att vi inte kan ge dem allt de vill ha, fickorna är helt enkelt inte tillräckligt djupa, säger Klaus Oest.

Han är nöjd med att synlighets- och tillgänglighetsfrågorna får en kraftig skjuts framåt. När det gäller GA-personalens tillgänglighet på servicemarknadsområdet är märket till och med bäst i klassen.

– Det är roligt att se att vårt hårda arbete har burit frukt. Vi har behållit hela vår personal trots att vi har minskat antalet återförsäljare från drygt 50 till 35, vilket gör att personalen hinner ägna mer tid åt varje ÅF. Vi är både bättre bemannade och organiserade nu vill jag påstå.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Att vårt index har förbättrats överlag. Vi har alltid varit starka på servicemarknaden, men har nu förbättrat oss ännu mer.

Vad är du mest missnöjd med?

– Vad som sticker ut är finansbolagets dåliga betyg, det var något jag var väl medveten om. I övrigt tycker jag att enkäten understryker att det har vänt. Det finns ingen ”quick fix”, men vi försöker tillsammans lösa problemen.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Vi ser gärna att vi kan lyckas göra något på finanssidan. På servicesidan handlar det om att hålla nivån, medan vi på säljsidan ska försöka göra det mer attraktivt att vara återförsäljare. Jag tror också att vi kommer att prestera ännu bättre tack vare nya produkter som är på gång.

 

Text och foto Niklas Aronsson

 

ÅFF vill att

Mazda syns mer

Mazdaföreningens ordförande Lukas Orrby, Orrbybil, är glad över att det vänt uppåt i enkäten, efter några år med relativt låga betyg, men efterlyser vassare marknadsföring.

Omstruktureringen av ÅF-nätet som har hållit på ett par år har tagit på krafterna.

– Men nu ligger det bakom oss och vi kan blicka framåt. Det är verkligen roligt att det går framåt, jag håller med Klaus om det mesta, säger Lukas Orrby.

Den gemensamma planen är att Mazda ska ha tre procents marknadsandel 2015 och nå en och en halv procent redan i år. I nuläget ligger Mazda kring en procent i andel.

– Den stående punkten för oss är marknadsföringen. Om vi ska nå våra mål måste vi ha reklam som innehåller mer säljinslag och mindre fokus på att bygga upp varumärket. Vi vill ha lite mer direktreklam för produkterna, säger Lukas Orrby.

Han hoppas att Mazda kan hitta bättre lösningar på finansieringsområdet. Det, tillsammans med nya produkter, hanterat av ett nytt hungrigt ÅF-nät ska borga för att handlarna blir mer lönsamma.

– Vårt problem har varit att vi har varit så anonyma, vi har inte synts tillräckligt. Vi har bra produkter och det finns kunder, men vi måste märkas mer, säger Lukas Orrby.