Lancia sjunker till botten

Lancia har ännu inte hittat formen efter namnbytet. ÅF gör tummen ner i årets enkät och skickar ner märket till en sistaplats på årets rankning.

 

 

 

Bortsett från klart bättre betyg på tillgången till bilar och finansieringslösningarna är det glest med glädjeämnen för den nya Lancia-ledningen. På många frågor är det en tydlig tillbakagång, extra märkbart på olika eftermarknadsfrågor.

– Vid tiden för enkäten höll vi på att starta upp ett lager i Hannover i Tyskland för att komplettera lagret i Turin. Jag tycker att det fungerar bra nu. Vi har 24 timmars service, säger nye vd:n Alessio Castelli som tillträdde i april.

Efter förra årets enkät sa försäljningsdirektören Sven Claug att han ville vässa dialogen med ÅFF eftersom den hade försämrats. Ändå har ÅF blivit ännu mer missnöjda med kommunikation sedan sist.

– Vi började bra, men sedan kom vår ledningsförändring, och då uppstod ett vakuum, säger Sven Claug som i dag är chef för just återförsäljarrelationer.

Den nya ledningen har redan tagit tag i saken, framhåller han och den nye vd:n.

– Vi har börjat mötas regelbundet. Jag kommer personligen att träffa alla ÅF för att lyssna på deras behov, även om det kommer att ta tid. Vi jobbar också på att tillsätta ett marknadsråd tillsammans med ÅF, säger Alessio Castelli.

Han håller med om att namnbytet i oktober 2011 innebär svårigheter under en övergångsperiod. Dessutom brottas den sammanslagna organisationen fortfarande med vissa födslovåndor.

– Chrysler fungerade inte perfekt när de gick ihop med oss och i början av sådana processer är det turbulent, säger Alessio Castelli.

Han och den nya ledningen håller inte med ÅF-kåren om att marginalerna på affärerna är dåliga.

– Det är volymerna som för tillfället inte är tillräckliga. Marginalen per enhet är i nivå med konkurrenternas.

Det här gäller inte bara Lancia, utan hela Fiat-gruppens märkesflora, förklarar Alessio Castelli.

– För att komma upp i volym måste vi investera i alla märken. Det handlar om personalen, ledningen och satsningar på lokala marknader. Vi förstärker ÅF-nätet, och vi söker nu efter entreprenörer i till exempel norra Stockholm.

Hur förvissad är du om att ni klättrar på index tills nästa år?

– Allt jag kan säga är att jag vet att alla jobbar så in i helvete hårt, och att vi är på rätt väg.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Det var ett väntat negativt resultat, så det är svårt att svara på frågan om vad jag är glad över.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att många verkar svara utifrån den tidigare Chrysleraffären, och att vi ligger i botten.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Dialogen med återförsäljarnätverket framför allt. Men också volymerna och marknadsföringen till de tidigare Chryslerkunderna.

 

Text Rickard Jakbo / Foto Torbjörn Lundgren

 

Sammanslagningen

tar ännu kraft

Precis som förra året har ÅFF bilden av att Fiats organisation för Lancia inte har kommit på plats.

Sammanslagningen mellan Chryslers och Fiats GA hade ännu. när enkäten kom ut, negativa konsekvenser. Nya människor och processer påverkade fortfarande tryggheten för ÅF, enligt Peter Hallberg, vd för ÅFF.

– Alla processer har inte varit på plats. Gamla stödfunktioner har flyttat från den ena organisationen till den andra. Under en tid var man till exempel skyldig pengar till ÅF, eftersom man flyttat vissa funktioner från ett bolag till ett annat. Det har dock löst sig nu.

Namnbytet spökar fortfarande.

– Alla säger att en Lancia Voyager ska gå att sälja lika bra som en Chrysler Voyager. Men innan man sett det så insmyger sig en viss osäkerhet

Vad ska till för att ÅF ska ge ett godkänt betyg på samarbetet med Lancia?

– Vi måste ha tydliga och bra processer.

Hur kommer det sig att upplevelsen av samarbetet med ÅFF fortsätter att sjunka?

– Det fanns två ÅFF fram till förra sommaren. Innan vi fick en gemensam organisation på plats var det organisatoriska frågor som inte fungerade.