Stabila bra betyg för Isuzu

Olsson-PontusIsuzu var en av fjolårets raketer i GA-enkäten. I år klättrar märket ytterligare ett pinnhåll upp till sjunde plats. Trots, eller kanske tack vare, att organisationen är liten.

Vid intervjun med Isuzus vd Pontus Olsson, försäljningschef Per Steensen och regionchef Markus Lundevall har en kanonbra april passerat. Och resultatet av GA-enkäten är i stora delar trevlig läsning. Det är plussade betyg för mycket. För tillbehörssidan som en ny katalog kan ligga till grund för.

Det är rejält upp på områden som reservdelar och reservdelspriser. För förståelsen för lokala marknader också, liksom för tillgängligheten och snabba svar som är Isuzus främsta styrkor. Engagemanget i verkstadsrelaterade ärenden har blivit bättre och det är roligt att handlarna är nöjdare med både verkstadsavtalen och marginalsystemen.

– Jo, säger Pontus Olsson, vi pratar mycket lönsamhet, vi gillar att återförsäljarna tjänar pengar och tycker att marginalerna är hyggliga.

Säg den handlare som inte uppskattar att höra sådant!

Marginalerna är hyggliga, men det förutsätter också att återförsäljarna själva står för annonsering – med GA:s stöttning. Att sedan ”reklambetygen” är en akilleshäl vill GA inte riktigt begripa. ÅF vill att varumärket ska trumpetas ut. Generalagenten tycker att den gör allt och lite till.

Pontus Olsson understryker att märket är det yngsta i GA-enkäten, blott sju år, och att det tar tid att lansera ett nytt varumärke.

– Vi har två interna formgivare som hjälper handlarna med annonser efter deras önskemål. Vi har deltagit i tio tolv mässor, senast Maskinexpo där intresset var jättestort, säger Pontus Olsson.

Han dribblar tillbaka till ÅF:

– Vi erbjuder dem att vara med på mässorna men få nappar. Ställ upp och ni kommer att möta många kunder. Och göra affärer!

Hemsidan är ny, ”men den kan ha inneburit en del problem för handlare med gamla webbläsare”.

Det är ett litet betygstapp för säljutbildningen, den som sker en gång per år.

– Men vi upplever att den har varit både bra och uppskattad.

Att missnöjet med leveranser har ökat får sin förklaring i kraftiga vindar som två gånger har stormskadat hälften av leveranserna.

Men fortsätter utvecklingen i relationen med ÅF som den har börjat kan Isuzu bli en konkurrent till de generalagenter som uppskattas allra mest av sina återförsäljare.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

Att betyget för förståelsen för den lokala marknaden har ökat, det är trots allt där affärerna görs.

Vad är du mest missnöjd med?

– De återhållna reklambetygen, här prioriterar vi vårt arbete.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Samtliga delar går att vässa ytterligare ett snäpp.

Text och foto Ing-Cathrin Nilsson

”Bra men mer

finns att önska”

Ingemar Micaelsson IsuzuMycket är kvickt och lätt, somligt behöver stärkas; Isuzuhandlaren Ingemar Micaelsson på Umeå Van service tycker att årets resultat sammanfattar GA:s styrkor och svagheter väl.

Relationen mellan ÅF och GA verkar onekligen god. För Ingemar Micaelsson känns det rätt och riktigt att märket tagit ytterligare ett steg uppåt på rankningslistan nu när den efterlängtade nya D-Max är på banan.

– Både servicemarknads- och försäljningschefen gör jättebra jobb och mycket har förbättrats, precis som enkätresultatet visar. Det är oftast snabba svar och beslut.

– Givet att det är plus men som litet märke med få marknadsandelar måste vi bli ännu bättre.

Vad Ingemar, och till synes hans kolleger, saknar är en tydligare och vassare profil.

– Andra är ju väldigt progressiva. För att synas måste Isuzu också bli det. Som det nu är kan marknadsföringen kännas lite laid back, lite konservativ. För att komma med i upphandlingar behöver märket stärkas, rikstäckande på central nivå.

– Och GA bli lyhördare för nya produkter och vad marknaden vill ha, säger Ingemar Micaelsson.

På hans önskelista adresserad till GA står också bättre tillgång på reservdelar och teknisk utbildning, och bättre framförhållning för att korta leveranstiderna.

Summa summarum – synligare och alertare.