Medvind för Isuzu

– kliver upp sju pinnhål

OlssonOnekligen råder optimism bland Isuzuhandlarna som skickar upp sin GA till åttonde från femtonde plats. Mycket av resultatet speglar enkelhet i organisationen och lanseringen av den nya D-Max.

Det ser en inte ut att finnas några stora problemområden alls i återförsäljarnas relationer med Isuzus ledning. ÅF har höjt betygen på sin GA på i stort sett varje område, till och med för reklaminsatserna som det tidigare funnits missnöje med.

– Så gjorde vi också den största reklamsatsningen någonsin tidigare under det gångna året, säger Pontus Olsson, vd för Olle Olsson Bolaget.

Trots att märket inte samannonserar med handlare, utan lägger hundra procent av den lokala marknadsföringen på dem, har ändå betygen där höjts, troligtvis för att den stora reklamsatsningen uppmärksammats. Den omgjorda hemsidan gillas också.

Det är ett jättelyft i omdömena även på leveransområdet, trots att några små förseningar skett från Thailand.

– Men vi har försökt att hela tiden kommunicera förseningarna, säger Pontus Olsson.

En starkt bidragande orsak till Isuzus spurt på rankninglistan är förstås att nya D-Max levererades, välutrustad och mycket prisvärd, enligt handlarna. Med den följde produktutbildningar, inriktade på hands-on, och bilen har sålt bra.

Andra insatser från GA belönar sig. En ny tillbehörskatalog har tagits fram och prislistan har lagts in i ordersystemet. Affärsvillkoren har förenklats, ett enklare intranät har byggt och många DR-utskick och events har skett.

– Från att den nya bilen introducerades har vi försökt att vara väldigt närvarande och vi är verkligen måna om att våra återförsäljare ska tjäna pengar på produkten; gör de inte det gör inte vi det heller, säger Pontus Olsson.

Skymtas någon svaghet i enkätresultatet är det väntetider på reservdelar, en kvarvarande effekt efter översvämningarna i Thailand då tio procent av underleverantörerna slogs ut.

 

Vad är du mest nöjd med av årets resultat?

– Det är roligt att ÅF uppskattar vår energi och att vi står oss så bra som liten aktör i konkurrensen med stora. Vi vill verkligen att det ska kännas roligt att jobba med oss.

Vad är du mest missnöjd med?

– Det är svårt att vara missnöjd med något när vi har förbättrat oss på i stort sett alla punkter.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Allt! Vi jobbar vidare på det inslagna spåret försäljnings- och marknadsföringsmässigt och gör ett åtgärdsprogram utifrån resultaten som vi brukar göra.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

Isuzuhandlarna

är glada i år

Ingemar-MichaelsonRelationen är god men modellen omodern, sa återförsäljaren Ingemar Micaelsson på Umeå Van service i fjol. I år är han, och övriga Isuzuhandlare, betydligt nöjdare när nya D-Max har kommit.

Isuzu saknar märkesförening. Handlaren Ingemar Micaelsson får företräda kåren. I fjol, liksom i år rimmar hans åsikter väl med märkets resultat i enkäten. Det är betydligt positivare.

– Den nya modellen ger oss givetvis bra draghjälp, det är positiva reaktioner i hela ledet. En bra produkt som funkar i tiden. Det mesta har blivit bättre och GA stöttar.

Ingemar Micaelsson vittnar om en förbättring på hela eftermarknadssidan – mer direktkontakt och genomtänkta satsningar.

– Den tekniska supporten och garantihanteringen fungerar fullgott, så bra man kan förvänta sig av en liten organisation. Det känns som om medarbetarna gör allt vad de kan.

– Sedan har den nationella marknadsföringen också varit bra med ett budskap som har varit väl förankrat i produkterna, det är viktigt.

Ingemar Micaelsson plussar också för ett schyst marginalsystem.

– Raka, tydliga och lättarbetade.

Kvarvarande missnöje handlar om it-sidan.

– Den har väl inte följt med utvecklingen men väger å andra sidan inte så tungt, slutar Ingemar Micaelsson.