Flerfaldige segraren Hyundai nedflyttad till en sjätteplats

Det kostar på att ligga på topp. Efter att ha lett GA-enkäten fyra år i rad halkar Hyundai i år ner på sjätteplats. Leveransproblem är orsaken.

Årets vinnare Mercedes har fått kanonbetyg, men de hade säkert fått hård konkurrens från fjolårssegraren Hyundai om det inte varit så trassligt med deras leveranser.

Tillgången på bilar väger väldigt tungt i ÅF:s samlade omdöme. Nu är det faktiskt så att handlarna fortfarande tycker att de har en riktigt bra GA – märket ligger fortfarande i topp på en rad frågor, allt från affärsmässighet, reklam, finansiering, konfliktlösning och it-lösningar.

Mycket som var lite halvrassligt i fjol får bättre betyg i år – prissättning och produktkvalitet, lokalt marknadsstöd och garantipolicyn. Tillgången på bilar till premiärer har fått en ordentlig skjuts uppåt, säljutbildningen också, och i stort sett alla verkstads- och reservdelsfrågor.

GA är lättillgänglig och ger lokalt stöd och det framgår att det är enkelt att sälja Hyundai. Lönsamheten är bättre och företagsledningen får höga betyg.

Ändå backar Hyundai med 8,2 i index. Och det framgår med all önskvärd tydlighet att orsaken är leveransförseningar,

– Det gäller framför allt ix35:an, den fyrhjulsdrivna maskinen som är en volymbil och blev en fantastisk försäljningssuccé. Den sålde dubbelt så bra som förväntat i hela Europa, fabriken klarade inte av produktionen, säger vd Christian Norberg som inte är glad åt den försämrade rankningen.

– Med facit i hand hade vi kunnat vänta med premiären ett år. Jag skäms för att vi informerat så dåligt att ÅF inte har klarat sina kundrelationer. Vi ska ha stryk i årets undersökning, men vi har faktiskt tjatat både muntligt och skriftligt om den mycket undermåliga informationen från vår huvudman.

Norberg ställer sitt hopp till den nya utbyggda, flexibla fabriken i Tjeckien som ska köras i treskift och har börjat leverera ordentlig nu i sommar.

– Nu ska förseningarna bort och det är upp till oss att återta ÅF:s förtroende för korrekta leveranslöften. Vi har en fantastisk laguppställning och hjälp av konjunkturen nu och alla möjligheter.

Olevererade bilar försämrar lönsamheten och påverkar förstås också bonusen, men bortsett från det är ÅF nöjda med det förstärkta belöningssystemet.

Och Christian Norberg lovar många nya modeller nästa år, ”fantastiskt fina produkter”.

– Vi tar resultatet på absolut största allvar och jag är säker på att den fortsatta relationen med återförsäljarna blir jättebra.

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Jag är inte nöjd med speciellt mycket, jag tycker att vi ska ligga i toppen. Men om jag tolkar resultatet korrekt tycker ÅF fortfarande att samarbetet och kommunikationen är väldigt bra.

Vad är du mest missnöjd med?

– Jag kan inte vara missnöjd med ÅF:s bedömning, de har gett oss ett rättvist resultat gällande den usla informationen om ix35. Jag är oerhört besviken och irriterad över fabrikens sätt att hantera och informera om just den modellen.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Jag måste få hela min organisation att tro på att vi har kapacitet att leverera efter kundernas önskemål. Vi måste upp till bevis.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

En modell, käpp i hjulet för en i övrigt reko generalagent

Lite trassel har det varit, men i det stora helga taget, en bra generalagent, är återförsäljar-föreningens summering.

Det är leveranserna av ix35 som har ställt till det för Hyundais ÅF senaste året. Problemet har legat på fabriksnivå och GA har haft problem att kommunicera leveranstider till återförsäljarna.

Allt annat har fungerat hyggligt, ibland förnämligt, enligt Claes Risberg som är sekreterare i återförsäljarföreningen.

– Det är absolut en bra GA med en rak och ordentlig organisation som jobbar för att göra affärer utan att krångla till det. Det är svårt att ange något ytterligare som den skulle vara dålig på, säger Risberg.

Han nämner ett jättebra datasystem, en väl fungerande eftermarknad, enkel kundnöjdhetsmätning och en gedigen ÅFF-relation med ett sunt förhandlingsklimat.

– Dessutom är framtidsutsikterna fantastiska nu när Hyundai drar på ordentligt med många välutrustade Europaanpassa modeller, bland annat stora fina kombi- och sportbilar, slutar Claes Risberg.