För många förändringar hos Hyundai – i år igen

Thomas-Holm

Att GA-enkäten hänger synligt på en anslagstavla har inte räckt. Hyundai hämtar inte upp förra årets ras. Men märket är på väg uppåt, och 20 nya modeller är på gång.

Resultatet är nästan detsamma, en blygsam ökning av ÅF:s nöjdhet med en halv procentenhet. Förklaringarna till varför de stora framstegen uteblir påminner om förra årets kommentarer: många förändringar på kort tid och brist på leveranser av stadsjeepen Santa Fe. När det gäller sänkningen för GA:s organisation, visar ledningsgruppen en viss förståelse för ÅF-kårens bedömning.

– Det är rätt förväntat med facit i hand. Det har varit lite för många förändringar under kort tid. Vi förstår att de tycker så. Men att ändra upplevelsen på fältet kan ta tid, säger Hyundai Bilars vd Thomas Holm.

Det har dock inte skett några organisationsförändringar på servicesidan, och där ligger märket fortfarande i toppen på flera frågor.

Biltillgången har fortsatt att vara ett problem. Fabriken och GA har inte fått fram tillräckligt med Santa Fe, ett problem som uppges vara löst nu. Drygt 75 procent av de sålda bilarna produceras numera i Europa.

Hyundais paradgren enligt ÅF-kåren är service- och verkstadssidan. Till skillnad från förra året avancerar det koreanska märket också på vissa reservdelsfrågor, inte minst möjlighet till akutorder.

Thomas Holm framhåller att de arbetat aktivt med servicesidan med GA-enkäten som stöd, och det märks att ÅF:s betyg tas på största allvar. När undertecknad kommer med resultatet granskar Hyundais ledningsgrupp varje fråga. ”Kul att det syns att vi gör förändringar av den tekniska supporten”, utbrister eftermarknadschefen Ola Borgernäs. De nöjda minerna sprider sig när betyget på hur kvalificerad personalen är dyker upp. Hyundai hamnar över genomsnittsbetyget.

Men säljsidan då. Vad gör GA här?

– Vi har även arbetat med den i förhållande till GA-enkäten. Både när det gäller organisation och affärsvillkor. Men förändringarna som vi har gjort sedan ett halvår tillbaka har inte satt sig ännu, säger Thomas Holm.

En positiv förändring är att GA:s lyhördhet för framtida produkter ökar i enkäten.

– Ja, vi planerar ett bombardemang av nya modeller. Till 2017 handlar det om 20 stycken. Det finns en stor investeringsvilja bland ÅF.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Det finns ett högt förtroende för varumärket inte minst genom bedömningen av vår lyhördhet för framtida produkter. Man tror på oss.

Vad är du mest missnöjd med?

– Vi är egentligen inte missnöjda med någonting, eftersom det ju är den sanningen som ÅF upplever, men vi ska ta åt oss att vi har gjort för många förändringar på kort tid.

Vad vill du vässa?

– Vi behöver sätta vår organisation, så att vi återfår förtroendet.

Text Rickard Jakbo

 

Lyhördheten kommer

att betala sig

Mikael-Johnson-2014-0755ÅFF är mycket nöjd, trots en blygsam höjning på index. Lyhördheten och det hårda arbete som GA lägger ned bådar gott, anser Mikael Johnson i ÅFF-styrelsen.

Han håller i stort sett med om GA:s förklaringar till varför Hyundai inte rört sig framåt mer: personalförändringar plus en brist på Santa Fe.

– Det är lite organisationsförändringar och en ny försäljningschef inte minst, och det tar ju tid att komma in i den rollen. Vi har också haft ett mellanår modellmässigt, säger Mikael Johnson.

Santa Fen kommer in i högre grad till bilhallarna. Nya modeller är på gång. Dessa faktorer tillsammans med att GA tar enkäten på allvar kommer att leda till bättre siffror, spår ÅFF-styrelseledamoten.

– Hyundai är generellt väldigt bra och lyhörda och försöker att utveckla sig både internt och hjälpa oss med vår utveckling. Det kan ta lite tid innan man får respons på sina åsikter, men de kommer alltid, förr eller senare.

När det gäller den klara ökningen på möjlighet till akutorder, handlar det om att man vässat sina rutiner. Förr hade Hyundai bara en typ av order på reservdelar. Nu finns möjligheter att beställa reservdelar på flera sätt, beroende på hur akut behovet är.