Hyundai på återtåg, femma i år

En ökning med 0,8 i index och ett kliv upp på rankninglistan kan betyda att Hyundai är på väg mot sin forna topposition igen. I alla händelser är handlarna betydligt nöjdare.

Efter fjolårets betygsras lovade Hyundais vd Christian Norberg (numera vice vd för SC Motors) dyrt och heligt att bevisa kapaciteten att leverera bilar. Löftet har han hållit och märkets återförsäljare verkar över huvud taget vara gladare i år.

– Vi har gjort allt vi har kunnat för att förmå fabriken att öka produktionsnivån och skicka bilar till Sverige. Självklart blir handlarna ursinniga när de sålt bilar och inte får leveransbesked, bilar ska finnas, säger han.

När tillgången på bilar blev så mycket bättre blev handlarna vänligare inställda till sin GA igen och höjde betygen på i stort sett alla områden.

I fjol halkade Hyundai ner till en sjätteplats efter att ha lett enkäten i fyra år.

– Är vi bland topp tre i år, undrar Christian Norberg ivrigt när han ser de förbättrade betygen. Han vill ligga i toppskiktet.

Nej, men märket har klättrat till en femte plats. ÅF tycker att generalagenten är betydligt mer lyhörd i dag. De är nöjdare med reklaminsatserna, med hemsidan, försäljningsansträngningarna och hela utbildningsutbudet.

Av betygen att döma har Hyundai en stark servicemarknadssupport och tycks vara tillgängligast av alla på det området. Lite sämre på säljsidan.

– Vi önskar ju alltid att vi hade tid att åka ut mer, suckar Christian Norberg som i stället gläder sig åt den högt poängsatta styrkan i både försäljnings- och verkstadssupporten,

– Åt utbildningspoängen också. Vi vinnlägger oss att hålla uppe kvaliteten på utbildningssidan nu när vi säljer så mycket.

Garantihanteringen faller också handlarna på läppen, dock inte när det gäller lönsamheten – och inte det totala lönsamhetsmålet heller. Det förstår inte Norberg.

– Många bygger visserligen nytt, men det är egna initiativ, inget vi har prackat på dem.

En smula ogillande märks också rörande it-sidan, priset på reservdelar och finansbolaget. Förre vd:n förklarade det så här:

– Vi jobbar med en utbyggnad av säljstödssystemet och har lanserat ett servicepaket för äldre bilar med nedjusterade priser. Finansbolaget är sålt och måhända reagerar handlarna mot att den nya organisationen är större och mindre personlig än den gamla.

Förbryllande nog, när märkesföreningens talesmän hyllar samarbetet med generalagenten, sänkte handlarna själva betyget på samarbetet med märkesföreningen.

– Det måste vi lösa, vi ska ligga i topp där och med gemensamma krafter se till att de återförsäljare som vill känna sig mer involverade ska bli det. Det har alltid varit Hyundais ambition att driva märket tillsammans med dem. De ska känna att de kan påverka.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Att betygen är så jämna och höga över nästan hela linjen. Vi har ju höjt oss inom i stort sett alla områden. Det är precis som vi vill ha det, tillbaka i matchen. I fjol kändes det så tydligt att nedgången berodde på ett isolerat problem.

Vad är du mest missnöjd med?

– Förmodligen placeringen, att vi inte är segrare. Vi vill vara bland topp tre. Jag tycker att vi har ett fantastiskt bra samarbete med märkesföreningen och gärna se att övriga handlare också upplever det. Och att vi framgent får se resultatet av det.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Allting. Inga speciella problemområden utkristalliserar sig ju i år så vi får jobba på att bli lite vassare rakt igenom.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

ÅFF tar hatten av

Det är idel lovord när märkesföreningen recenserar sin generalagents ansträngningar under fjolåret.

Enligt märkesföreningens sekreterare Claes Risberg finns egentligen inget negativt att säga om generalagenten i dag. Missnöjet med leveranserna i fjol, som drog ner med betygen avsevärt, hängde egentligen mest samman med förseningarna av ix35:an.

I år skjuter betygen i höjden när det gäller leveranser och tillgången på bilar.

– GA har verkligen gjort ett bra jobb under året som gått. Biltillgången, affärsrelationerna, förtroendet … allt är riktigt, riktigt bra. Vi är jättenöjda.

Tveklöst är medlemmarna det också eftersom de höjer betygen inom i stort sett alla områden. Risberg skräder inte berömmet.

– GA har ansträngt sig och verkligen anammat kritiken från i fjol. De har gett utfästelser om ökat stöd etcetera och de har hållit löftena. Servicekontakten fungerar jättebra och hela relationen genomsyras av att GA bryr sig. Som återförsäljare känner man sig verkligen som kund – och det har man ju inte alltid varit med om.

– Skulle du fråga vad vi är missnöjda med skulle jag inte hitta något. GA har gjort allt rätt senaste året.

Det ska bara tilläggas att handlarna är jättenöjda med bilarna också.