Hårdsmälta resultat
för Hondas generalagent

Honda har haft några tuffa år sedan rekordåret 2007. Ekonomisk kris, dålig valutakurs och som om det inte räckte med det – Japankatastrofen i mars som slog hårt mot företaget.

Honda har tappat både försäljning och marknadsandelar – så ock i enkäten, tre procent till 97,9 och en 19:e plats. Annonsering och marknadsföring hör till de områden där de har tappat mest.

– Här måste jag ta reda på om det är för lite eller för dålig reklam, säger Sverigechefen Jonas Lindow.

Även när det gäller säljutbildningen blir betyget sämre än i fjol.

– Eftersom vårt modellprogram har blivit försenat har våra utbildningar handlat mer om Honda och företagets kärnvärden, och det har kanske återförsäljarna uppfattat som mindre kostnadseffektivt och sämre, säger han.

Även betyget för företagsledningen när det gäller försäljning har sjunkit.

– Det är inte roligt att se, men jag är väl inte så förvånad. Det är jag som chef som får ta ansvar för att vi inte har lyckats sälja tillräckligt många bilar, säger Jonas Lindow som blickar framåt mot nästa år med nytecknade avtal med återförsäljarna.

– Vi har jobbat stenhårt med att få avtalen klara till början av juni.

Bland de områden som trots allt får hyggliga betyg finns garantifrågor, reservdelar och samarbetet med märkesföreningen där betyget får sig en rejäl putsning. Allra mest nöjda är Honda-handlarna med finansbolaget där man hamnar bland de allra bästa i fältet.

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Det är väl inget som sticker ut sådär jättemycket, men allt som rör servicemarknaden: garantier, reservdelar och så vidare. Samarbetet med märkesföreningen också, det är viktigt för mig, och kul att ÅF upplever det så.

Vad är du mest missnöjd med?

– Reklam och marknadsföringsfrågorna.

Vad vill du vässa till nästa år?

– Det mesta. Jag tror att vi går in i en positiv fas i början av nästa år när vi får en ny modell, Civic. Vi ska öka personalen med en till person på servicemarknadssidan och anställa en person med ansvar för företagsförsäljning. Med mer kvalificerad personal ska vi kunna öka supporten på fältet och vara bättre på att ge support när återförsäljarna ringer.

Text Niklas Aronsson / Foto Berne Lundkvist

Otåliga handlare

Per Ihse, ordförande i återförsäljarföreningen, är glad att Honda planerar förstärkningar av dagens organisation.

Självfallet ser ÅFF positivt på att Honda lovar förbättringar. En ny modell nästa år är bra, men:

– Honda har en bit att gå och det finns naturligtvis nu en otålighet hos återförsäljarna som varit väldigt uthålliga.

Därför är inte de svaga betygen någon större överraskning för Per Ihse.

De låga marknadsföringsbetygen tror han handlar om för lite reklam.

– ÅF anser att mer reklam ger högre volym, medan Hondas strategi tycks vara försäljning först och sedan högre reklaminsats. Vi hoppas att Honda Sverige de kommande åren får en reklambudget som kan ge en ordentlig skjuts i försäljningen.

Dialogen med GA är något man kontinuerligt arbetar med.