Rätt fokus gav lyft för Honda

Lindow2

Honda krigar på och ökar sitt index med nästan fem procent, passerar 100-strecket och inkasserar tack vare det en 14:e plats i det ytterst jämna mittenskiktet. 

Jonas Lindow som är Sverigechef på Honda Nordic drar en suck av lättnad när han får höra resultatet.

– Jag hade förväntat mig en förbättring. Vi har aldrig arbetat så målmedvetet med enkäten som efter förra året. Redan veckan efter att resultatet blev officiellt i fjol hade vi samlat alla stora handlare för att diskutera i München, berättar han.

Det ledde till fyra konkreta förbättringsområden: bonussystem, support från generalagenten, kommunikation samt marknadsföring där det även tillsattes ett marknadsråd.

– Bara det att vi hade ett möte kring vår kommunikation var bra, säger Jonas Lindow.

Det senaste året har präglats av avtalsprocesser där vissa handlare inte har fått förnyat förtroende, medan andra fått sena avtalsförslag, något som Jonas tror kan ha påverkat betygen en del.

Men trots allt ökar Honda på flera områden. Till exempel är märket tillbaka i toppen på garantiområdet där Honda föll tillbaka i fjol.

– Alla våra system är enkla i grunden. Vi har en liten organisation och korta beslutsvägar.

Även på utbildningsområdet blir det ros från handlarna.

– Vi har infört allt mer så kallad e-learning, vilket jag tror har uppskattats.

Generellt är Honda i vanlig ordning starkare på service och reservdelar än på försäljning.

– Vi har duktig personal på verkstadssidan, ingen tvekan om det. Men jag tror också att det är en helt annan konkurrens inom sälj. Mycket handlar om kampanjer och marknadsföring. På verkstadssidan är det mer saker som produktkvalitet som slår igenom, och där hamnar Honda högt.

Försäljningen är på väg upp. I fjol backade märket och hade en procents marknadsandel. Nu är målet drygt tusen bilar till per år, vilket skulle ge en marknadsandel på 1,5 procent.

– Det är där vi ska vi ligga – minst, säger Jonas Lindow.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Resultaten på servicemarknadssidan. Där är vi topp fem och i vissa fall ännu bättre. Men också att vi har brutit en nedåtgående trend och nu ökar över i stort sett hela linjen.

Vad är du mest missnöjd med?

– Vi har fortfarande för dåliga betyg när det gäller marknadsföring, trots alla åtgärder vi har vidtagit där. Det gör mig väl också lite osäker på vad vi egentligen kan göra.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Vi måste öka regionchefernas kapacitet både på sälj- och serviceområdet. Där bör vi kunna få bättre utdelning.

 

Text Niklas Aronsson / Foto Fredrik Stehn

 

 

Marknadsföring

– het Hondapotatis

IhseHonda säljer bättre och det är orsaken till att handlarna ger sin GA bättre betyg överlag, enligt Per Ihse, ordförande i Hondas återförsäljarförening.

Men fortfarande finns det ett missnöje med marknadsföringen.

– Det saknas resurser för att lyfta försäljningen ytterligare, säger Per Ihse.

I övrigt håller han med Jonas Lindow och tycker att samarbetet fungerar bra.

– Vi upplever att GA är mer lyhörda än tidigare. Vi har även gjort fler konkreta åtgärder än det marknadsråd Jonas nämner.

Som exempel lyfter han fram den genomgång som föreningen haft med alla regionchefer för att förbättra arbetet. Ser man på betygen för frågor som berör regionchefernas arbete har de också skjutit i höjden, både vad gäller tillgänglighet och beslutsmässighet.

– Det är tydligt att åtgärden har gett resultat.

Per Ihse understryker att intresset för märkesföreningen oftast är större hos exklusiva återförsäljare än hos flermärkeshandlare.

– Men det kan förstås också tolkas som att de senare tycker vi gör ett bra jobb. Vi behöver inte skapa problem, säger Per Ihse.

Trots allt har den senaste reklamen för Honda Civic tagits emot med större entusiasm än vanligt. Så kanske kan även detta problemområde finna sin lösning.