Fiat snabbast av årets raketer

Alessio-Castelli-3-2013Förra året satsade Alessio Castelli på att bli en av raketerna. I år levererade han. Fiat har uppnått raketfart. Och med det ökad lönsamhet för ÅF.

Fiat gick med förlust och kostade mycket pengar. När Alessio Castelli kom till Sverige var det för att rädda företaget. I dag är Castelli glad, men inte nöjd. Han ser att Fiat återhämtar sig, men det är en lång väg kvar.

Fiat är den snabbaste av årets raketer med en indexförbättring på helt otroliga 11,7 procent. Det gör att de lämnar bottenskiktet på GA-rankningen och för första året på länge klättrar uppåt. Visserligen bara ett par blygsamma steg, men det är helt klart i rätt riktning.

Fiat säljer fler bilar, ÅF känner större support, tycker bättre om management och tycker att förståelsen för den lokala marknaden blivit bättre. Synligheten har ökat. Reservdelshanteringen, som var sämre 2012, har förbättrats.

Utbildningen har blivit bättre, men inte inom serviceteknik. Faktum är att av enkätens 128 frågor är det i stort sett bara frågorna som rör garantipolicyn och serviceteknisk utbildning där staplarna vänder nedåt.

– Vi måste jobba vidare med den tekniska supporten och utbildningen, men vi är glada över att det vi gjorde förra året syns i enkätens svar.

Sämre betyg är det också för garantisystemet.

– Här måste vi sätta in resurser. Vi har introducerat en femårsgaranti för Alfa Romeo, men vi hade inte tillräckligt med budget för att kommunicera det rätt.

Den lilla marknadsföringsbudgeten fortsätter att försvåra GA:s arbete med att skapa efterfrågan på bilarna. Förra året satsade Fiat på reklam på internet och Castelli säger att han fick ”skapa mirakel med det han hade i budgeten”.

Marknadsföringen blir viktig i år med ett digert modellprogram som ska få Fiat att nå ännu högre höjder.

Nu när Fiat verkar stå stadigt på marknaden gör ledningen en del omstruktureringar.

– Jag ansvarar för både Danmark och Finland. Länderna har många likheter, inte minst vilka modeller som säljs. Att jag fått tid att fokusera på Sverige har lagt en bas för framtiden och vi har skapat en nordisk hubb där vi kan utnyttja synergier och tillfredsställa lokala behov.

 

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Att de ansträngningar som vi gjort under året syns i enkäten och att vi är en av dem som förbättrat oss mest. Nu tjänar våra återförsäljare pengar och det är bra. Det är basen till en solid framtid.

Vad är du mest missnöjd med?

– I delen med utbildning har vi en del att göra. Resultaten där var ingen överraskning.

Vad ska du vässa till nästa år?

– Vi ska förbättra vår position ännu mer genom att marknadsföra nya modeller så att vi kan hitta nya kunder. Vi kommer att ta tag i de områden vi är dåliga på. Vi är ambitiösa och realistiska. Vi vill ha en större marknadsandel.

Text Maria Eriksson

Garantifrågan

ett problem

Peter-Hallberg-2012-6826Hade det inte varit för den komplicerade garantifrågan hade fiat nått ännu högre i år. Problemet verkar vara att just dessa frågor ligger på en annan nivå.

– Garantifrågorna är ett europeiskt problem. Det är svårt att förändra ersättningsnivåer med mera. Det gör de här problemen extremt svåra, säger Peter Hallberg, vd för Fiats ÅFF.

I stället försöker Fiats GA och ÅFF att fokusera på diskussioner om lönsamhet.

– Utan lönsamhet kommer inte märket att lyckas i Sverige, säger Hallberg.

När det gäller de svaga betygen i serviceutbildningen, tror Hallberg att det beror på bristen på verkstäder.

– Fiat har varit stora i fleet-affärer, exempelvis med Posten. Det har rullat bilar över hela Sverige, men inte funnits tillräckligt med auktoriserade verkstäder. Man har helt enkelt inte hunnit med utbildningen, säger Hallberg.

Samarbetet mellan GA och ÅF har stärkts ytterligare.

– Jag är inte förvånad över att Fiat är en av raketerna. De har gjort många bra förbättringar. Vi har en bättre dialog och man bryr sig mer om oss. De ska ha en stor eloge för att ha tagit till sig de problem och frågor som vi har lyft upp, säger Hallberg.