GA f√∂r Citro√ęn p√• v√§g
att återta förtroendet

Det b√∂rjar bli roligare att vara Citro√ęnhandlare igen. √ÖF h√∂jer betygen p√• sin GA ett sn√§pp inom i stort sett alla omr√•den ‚Äď men √∂ver reklaminsatserna knorras det.

Efter riktiga bottenplaceringar i GA-enk√§ten, n√§r organisationen flyttades till Danmark, b√∂rjar Citro√ęn-handlarna k√§nna en f√∂rsiktig tillf√∂rsikt igen och h√∂jer i √•r sin nu svenska generalagent med 2,4 procent i index.

Belåtenheten med priserna och distributionen på reservdelar skjuter i höjden.

‚Äď Vi har jobbat h√•rt med den sedan vi tog tillbaka den hem, och tillfredsst√§llelsen √∂ver priss√§ttningen √§r sannolikt en konsekvens av en genomf√∂rd konkurrensanalys och reducerade priser p√• delar till √§ldre modeller, s√§ger Sverigebasen Magnus Bengtsson.

Det går framåt också i alla relationer som rör försäljningen, tillgängligheten och synligheten på fältet inte minst.

‚Äď Ja, det b√∂rjar verkligen m√§rkas att vi √§r n√§rmare √•terf√∂rs√§ljarna igen och vi forts√§tter att bygga f√∂rs√§ljningsorganisationen. Regioncheferna har blivit fyra och ska snart bli fem, s√§ger Bengtsson vars t√•lamod har satts p√• prov.

Han hade hoppats att vändningen skulle gå fortare. Att tilltron ökar märks i varje fall i handlarnas positivare omdömen på hela verkstadssidan.

Det finns förutsättningar att betygen blir ännu högre nästa år när de nya avtalen och det nya finansbolaget kan få genomslag. Båda undertecknades under maj, efter GA-enkäten.

‚Äď Aff√§rsvillkoren var en viktig pusselbit som har tagit mycket tid och kraft men nu √§r vi i m√•l. N√•gra √ÖF har fallit bort, men vi vill g√§rna att de forts√§tter att representera Citro√ęn som agenter eller under√•terf√∂rs√§ljare och samtidigt f√∂rst√§rker vi √ÖF-n√§tet i mer t√§tbefolkade regioner som tidigare varit vita fl√§ckar p√• kartan.

‚Äď Och vi har √§ntligen f√•tt ett samarbete med en ny finanspartner med ett l√§ttarbetat och f√∂r √•terf√∂rs√§ljarna anv√§ndarv√§nligt it-system. Det var mycket tungrott tidigare och har kostat f√∂rlorad f√∂rs√§ljning.

Det finns mer att göra. Betygen för garantipolicyn, till exempel, ligger alltjämt i botten.

‚Äď Det m√•ste givetvis bli b√§ttre, ett √•terst√•ende utvecklingsomr√•de. ‚Ä®Garantiadministrationen ligger i Danmark, s√• det finns alltid risk f√∂r en del irriterande spr√•kf√∂rbistringar, s√§ger Bengtsson.

Det stora sorgebarnet f√∂r Citro√ęn tycks √§nd√• vara reklamsidan. Magnus Bengtsson √§r √§nd√• lite √∂verraskad d√• C4-premi√§ren var j√§ttelyckad och uppskattad med aggressiva introduktionspriser, samt att √ÖF har haft mycket st√∂rre inflytande √∂ver sin egen annonsering i √•r j√§mf√∂rt med tidigare. Samtidigt √§r han v√§l medveten om andra problem p√• reklamsidan.

‚Äď √Ėnskem√•l om vissa f√∂r√§ndringar har framf√∂rts fr√•n √ÖF-styrelsen som vi nu har tagit till oss, avslutar Magnus Bengtsson.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

‚Äď Att f√∂rs√§ljningen √∂kar och likas√• √ÖF:s f√∂rtroende. Vi verkar g√• √•t r√§tt h√•ll inom de flesta omr√•den, det har g√•tt l√•ngsammare √§n jag hoppats men riktningen √§r r√§tt.

Vad är du mest missnöjd med?

‚Äď Att √ÖFF tycker att v√•r lyh√∂rdhet p√• reklamsidan har blivit s√• mycket s√§mre, vi har h√∂rt kritiken och tar den till oss.

Vad tänker du vässa till nästa år?

‚Äď Vi k√§mpar vidare p√• inslagen v√§g med √ÖF:s √∂nskem√•l f√∂r √∂gonen. Bland annat f√∂rst√§rker vi v√•r synlighet p√• f√§ltet med ytterligare tv√• personer.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

‚ÄĚ√Öterh√§mtningen har b√∂rjat bra”

Det finns en samst√§mmighet mellan √ÖFF och GA f√∂r Citro√ęn. Det g√•r √•t r√§tt h√•ll, s√• n√§r som marknadsf√∂ringen som √§r en hake.

√ÖFF k√§nner att den nya svenska ledningen f√∂r Citro√ęn sakta med s√§kert b√∂rjar h√§mta tillbaka f√∂rtroende.

‚Äď Det har ju varit turbulent efter att den svenska organisationen f√∂r√§ndrades och huvudkontoret flyttades till K√∂penhamn. Samtidigt sades avtalen upp utan att f√∂rnyas. Men nu √§r avtalen och aff√§rsvillkoren p√• plats. Lagerfinansieringsuppl√§gget b√∂rjar ta form och en del andra saker ocks√•, som den interna nya organisationen s√• det b√∂rjar √•terh√§mta sig, s√§ger Roland J√∂nsson, vd f√∂r m√§rkets √ÖFF.

Flera hygienfaktorer har således fallit på plats. Fältorganisationen har förstärkts och förbättrats, servicemarknaden är relativt stabil och dialogen med servicemarknadsfolket bra.

‚Äď Sammanfattningsvis kan man s√§ga att samarbetet √§r betydligt b√§ttre, lyh√∂rdheten har √∂kat och det ger en bra f√∂ruts√§ttning f√∂r samarbetet, s√§ger Roland J√∂nsson och forts√§tter:

‚Äď √Ąven om det √§r en positiv utveckling finns det f√∂rb√§ttringspotential inom bland annat marknadsf√∂ring. H√§r upplevs det som kr√•ngligt och on√∂digt komplicerat. En del √•terf√∂rs√§ljare s√§ger att ‚ÄĚden lokala marknadsf√∂ringen l√§mnar alldeles f√∂r lite utrymme f√∂r egna initiativ‚ÄĚ.¬† F√∂r att kunna √∂ka v√•ra marknadsandelar m√•ste vi ha en marknadsf√∂ring som supportar f√∂rs√§ljningen effektivare och b√§ttre.