Citroën backar ett pinnhÄl

Magnus-Bengtsson2

Det gÄr trögt för Citroën att vinna ÄterförsÀljarnas förtroende. Organisationen framstÄr som tungrodd. Men det finns ljusningar.

För att börja med det positiva. Reservdelssidan fungerar bĂ€ttre och ÅF Ă€r lite nöjdare med standardkraven, nu nĂ€r varu-mĂ€rkesidentiteten Ă€r genomförd. Garantisidan fĂ„r ocksĂ„ högre betyg.

– SĂ„ har vi Ă€ntligen fĂ„tt en treĂ„rig nybilsgaranti och förlĂ€ngda serviceintervaller, sĂ€ger Magnus Bengtsson, sales & network director.

Han Àr mest ledsen över att betygen för affÀrsvillkoren har dalat.

– Det Ă€r trĂ„kigt och förvĂ„nande att se nĂ€r vi tycker att sĂ„ mĂ„nga förbĂ€ttringar för Ă„terförsĂ€ljarna har införts, sĂ€ger han och rĂ€knar upp demo- och företagsförsĂ€ljningssupport, förlĂ€ngda garantier och lĂ€ngre serviceintervaller.

– Och jag har svĂ„rt att förstĂ„ att reklambetygen inte gĂ„r upp nĂ€r vi har satsat mer pĂ„ tevereklam och digital marknadsföring, bl a ett nytt mer omfattande och tydligare reklamverktyg för Ă„terförsĂ€ljarna.

NedgĂ„ngen för sĂ€ljutbildningarna kan förklaras av att det inte skedde nĂ„gra nylanseringar i fjol. Att leveransbetygen ocksĂ„ Ă€r lĂ€gre kan Bengtsson hitta orsaken till i en övergĂ„ng till ÅF-lager och att förseningar uppstod i samband med en omlĂ€ggning och Ă€ven en strejk pĂ„ C3-fabriken i Paris.

– Jag tar till mig att handlarna verkar tycka att marginalsystemet Ă€r krĂ„ngligt, men jag har svĂ„rt att förstĂ„ det, jag tycker att det borde vara enkelt.

Nylanseringar i Är har varit DS3 Cabrio och en uppdatering av C3. TvÄ nya modeller kommer under andra halvÄret, först ut Àr C4 Picasso i slutet av sommaren.

– Även vĂ„rt nya koncept gĂ€llande Nordic Edition med fĂ€rre erbjudanden, det vill sĂ€ga versioner med hög utrustningsnivĂ„ som standard, och ett aggressivt marknadspris Ă€r skapat för att förenkla för handlarna, sĂ€ger Magnus Bengtsson.

– Och i och med en tuffare bearbetning pĂ„ tjĂ€nstebilssidan och den efterlĂ€ngtade treĂ„rsgarantin med lĂ€ngre serviceintervaller, kĂ€nns det som om vi har bra verktyg.

 

Vad Àr du mest nöjd med av Ärets resultat?

– Det Ă€r roligt att betygen för företagsledningen har gĂ„tt upp. LikasĂ„ pĂ„ reservdels- och garantisidan dĂ€r vi verkligen har gjort förbĂ€ttringar. Och jag Ă€r alltid stolt och glad över att vi har ett sĂ„ brett modellprogram att erbjuda.

Vad Àr du mest missnöjd med?

– Det kĂ€nns konstigt att belönings- och bonussystemen upplevs som sĂ€mre trots att de nya affĂ€rsvillkoren inkluderar vĂ€ldigt mĂ„nga förbĂ€ttringar. Men de nya villkoren infördes först i början av Ă„ret, sĂ„ det tar kanske lite mer tid för vĂ„ra Ă„terförsĂ€ljare att uppleva förbĂ€ttringarna.

Vad hoppas du ska vÀssas till nÀsta Är?

– Vi fortsĂ€tter oförtrutet att jobba vidare, i tĂ€tt samarbete med ÅF-styrelsen, för att skapa ytterligare enkelhet för vĂ„ra Ă„terförsĂ€ljare.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

”Makten för lĂ„ngt

frĂ„n verkligheten”

Christer-Lagerstedt-2

Mycket fungerar bÀttre men Citroënhandlarnas problem verkar bottna i en toppstyrd och seg organisation.

Visst har det skett förbÀttringar i Citroënledet.

– Verkstadssidan fungerar fantastiskt bra. Garanti- och reservdelssidan Ă€r bĂ€ttre. Men pĂ„ sĂ€ljsidan ligger makten för lĂ„ngt frĂ„n Sverige och vĂ„r verklighet, sĂ€ger ÅFF-ordföranden Christer Lagerstedt.

Han vill inte gÄ in pÄ detaljer utan talar i svepande penseldrag om lÄnga beslutsvÀgar, brist pÄ raka besked, ordning och reda, om styrning lÄngt frÄn Sverige.

– Ett givet löfte Ă€r inte alltid ett löfte i CitroĂ«ns vĂ€rld, sĂ„dant gör att handlarna tappar ork och driv. Hela ÅF-kĂ„ren genomsyras av dĂ„lig lönsamhet och dĂ„ mĂ„ste huvudmannen gasa, inte bromsa, sĂ€ger Christer Lagerstedt.

– Det Ă€r jĂ€ttesynd, systemet Ă€r trögt.

Samtidigt Àr ÄterförsÀljarna nöjda med bilarna.

– Handlarna stĂ„r pĂ„ tĂ„ för att sĂ€lja och behöver stöd. Det har kommit, och kommer nya jĂ€ttefina modeller och kvaliteten blir bĂ€ttre och bĂ€ttre. Det finns hopp.