Ännu lite bĂ€ttre för CitroĂ«n

med en indexökning pÄ 3,5

Efter en tung resa tillbaka för den nya organisationen har fler flaskhalsar passerats. Betygen Àr lite bÀttre i Är igen med tvÄ placeringar högre pÄ rankningen.

Det gÄr framÄt.

– Men inte med den takt jag önskar, sĂ€ger Sverigechefen, tillika försĂ€ljningsdirektören Magnus Bengtsson pĂ„ CitroĂ«n Sverige.

En efter en nöt tycks dock knÀckas. Och de som knÀckts belönas med högre betyg. Finansieringsprodukten Àr en.

– Vi har bytt finansieringspartner. Det har varit en jĂ€tteapparat under tvĂ„ Ă„r, i dag fungerar det jĂ€ttebra.

Det Ă€r tre Ă„r sedan Magnus Bengtsson tilltrĂ€dde och delar av organisationen flyttades tillbaka frĂ„n Danmark till Sverige. De nya ÅF-avtalen och en ny skyltidentitet har tagit tid.

– Stora stötestenar Ă€r undanröjda, det kĂ€nns sĂ„ otroligt skönt. Nu fĂ„r vi tid att prata mer proaktiv försĂ€ljning, och förvissa Paris om hur mĂ„nga bilar vi kan sĂ€lja.

Paradoxen att betyget Ă€r kraftigt höjt för ”lokalt stöd och marknadssupport” men sĂ€nkt för ”förstĂ„else för den lokala bilförsĂ€ljningen” kan han inte tolka.

– Vi har ju förstĂ€rkt organisationen pĂ„ fĂ€ltet (det lovade han i fjol, reds anm) och har fĂ„tt tid att verkligen prata bilförsĂ€ljningsfrĂ„gor 


Handlarna plussar emellertid produktkvaliteten, leveranserna, garantihanteringen och bonussystemet. Nöjdheten Àr större för hela verkstadssidan, inklusive reservdelar.

– Ett skĂ€l Ă€r sĂ€kert att den nya svenska reservdelsfunktionen har börjat sĂ€tta sig och vi kan fullfölja vad vi har sagt.

Magnus Bengtsson konstaterar att den nya hemsidan Àntligen Àr pÄ plats, vilket har fÄtt betyget att skjuta i höjden. Reklamen och samannonseringen Àr dock fortfarande föremÄl för missnöje.

– Det Ă€r verkligen synd att vi inte fĂ„r det att lyfta. Vi har försökt fĂ„ ihop alla Stockholmshandlare, och för den delen göteborgarna ocksĂ„, i samordnade reklaminsatser, men det har inte varit lĂ€tt. Men jag kan förstĂ„ att handlare kan kĂ€nna sig rĂ€tt styrda annonsmĂ€ssigt nĂ€r det inte kĂ€nns svenskt och lokalt. Det Ă€r tyvĂ€rr en del av ”world wide-tĂ€nket” och att vi Ă€r en del i en stor organisation.

Det nya skyltprogrammet kan sÀkert hÀnga samman med bottenbetyget för investeringskraven.

– Handlarna har fĂ„tt stĂ„ för transportkostnaderna av pyloner och skyltar. Jag förstĂ„r att de tycker att det har varit dyrt. Vi har inte kunnat pĂ„verka det avtalet frĂ„n Sverige men har lĂ„tit ÅF-styrelsen möta företaget bakom skyltarna. Handlarna fĂ„r försöka komma ihĂ„g att de betalade motsvarande summa för 20, 30 Ă„r sedan och att det Ă€r ett tag till nĂ€sta gĂ„ng dĂ„ loggan ska byta.

Citroënhandlarnas ökade missnöje med datasystemen Àr ett frÄgetecken som fÄr lÀmnas obesvarat hÀr. Varken mÀrkesföreningen eller GA förstÄr det.

– De har inte blivit sĂ€mre utan Ă€r de samma. Men vi Ă€r fullt medvetna om att vi inte har marknadens bĂ€sta system. Först nu har vi tid att börja titta pĂ„ en förbĂ€ttring Ă€ven hĂ€r, sĂ€ger Magnus Bengtsson.

 

Vad Àr du mest nöjd med frÄn Ärets resultat?

– Att Ă„terförsĂ€ljarna totalt sett ser CitroĂ«n Sverige som en bĂ€ttre GA och oss i ledningen som mer professionella och kvalificerade. Vi tĂ€vlar med oss sjĂ€lva och jag tycker att det Ă€r extremt positivt att vi nu, efter tvĂ„ Ă„r med stora tunga frĂ„gor, förbĂ€ttrar vĂ„ra betyg.

Vad Àr du mest missnöjd med?

– Att vi fortfarande anses ha en lĂ„g förstĂ„else för de lokala marknaderna – men samtidigt bedöms bĂ€ttre att supporta dem, en svĂ„rtolkad paradox. Och det kĂ€nns lite hĂ„rt att vi upplevs sĂ€mre pĂ„ samannonsering, för dĂ€r Ă€r vi pĂ„drivande. Det torde i varje fall vara lĂ€tt att förbĂ€ttra för det Ă€r inget motsĂ€gelseförhĂ„llande.

Vad tÀnker du vÀssa till nÀsta Är?

– Vi ska bli bĂ€ttre med lyhördheten för den lokala marknaden och det ska bli roligt, nu nĂ€r vi kan koncentrera oss mer pĂ„ att sĂ€lja bilar och inte bara nya avtalsfrĂ„gor. It-sidan ska upp pĂ„ agendan igen, men Ă€r en större frĂ„ga. Jag Ă€r fullt medveten om att det inte Ă€r sĂ€rskilt anvĂ€ndarvĂ€nligt och att det finns bĂ€ttre.

 

Text Ing-Cathrin Nilsson / Foto Fredrik Stehn

 

Flera problem

har fÄtt en lösning

Det gĂ„r Ă„t rĂ€tt hĂ„ll. Relationerna med den svenska CitroĂ«nledningen har stĂ€rkts ytterligare ett snĂ€pp. Det erfar ÅFF ocksĂ„.

MÀrkesföreningens vd Roland Jönsson Àr inte överraskad över att Citroëns betyg höjs i Är igen.

– Vi har lagt en hel del gammalt trassel bakom oss. Flera problemomrĂ„den Ă€r lösta. SĂ€ljavdelningen har förstĂ€rkts och marknadsföringen har klart förbĂ€ttrats. En positiv utveckling av samarbetet och supporten frĂ„n servicemarknaden Ă€r ytterligare en viktig ingrediens.

Ja, det har hÀnt saker. Kvar finns fortfarande omrÄden som behöver vÀssas, och Roland Jönsson har förklaringar till vissa sÀnkta betyg. Som avtalen.

– De Ă€r i princip de samma som tidigare och har inte förĂ€ndrats nĂ€mnvĂ€rt, men det Ă€r kostnaderna i det nya lagerfinansieringsupplĂ€gget och försĂ€mrade affĂ€rsvillkor som ÅF Ă€r mindre nöjda med. Dessutom genererar all utbildning kostnader för ÅF och det Ă€r inte alltid förenat med en direkt positiv avkastning. Datasystem och kostnader, förenade med dem, Ă€r ocksĂ„ en dryg post.

– Men vi ser framtiden med tillförsikt och en fortsatt utveckling av samarbetet mellan CitroĂ«n och mĂ€rkesföreningen, avslutar Roland Jönsson.