Chrysler backar
efter stora förändringar

Namnbyte och ny generalagent. Stora strukturella förändringar kan förklara Chryslers kraftiga tillbakagång på minus 10 i index.

Försäljningsdirektör Sven Claug på Fiat Group har haft ett tufft år bakom sig. När han var i full färd med att rekrytera till Fiats nystartade agentur fick han plötsligt också agenturen för Chrysler på sitt bord. Därför är han inte direkt förvånad över att ÅF-kåren ger ett sämre betyg på de flesta områden.

– Det har varit en jätteprocess. Fram till första oktober var vi bara fem personer, men i dag är vi 29 personer i Sverige och vi ska rekrytera fler, så nu är vi på gång. Men det är klart att jag blir berörd. Om ÅF inte mår bra då har vi misslyckats.

Sven Claug verkar vara en person som har nära till skratt. Men en allvarlig min infinner sig när han under sin genomläsning av siffrorna hamnar på frågor med extra stora betygsfall. På frågan om försäljningskontakten med generalagenten motsvarar återförsäljarnas förväntningar sjunker bilmärket minus 1,4 på betygstegen.

– Det är lite häftigt, men vi har inte haft samma fokus. Vi jobbar med flera varumärken, och har inte haft en lika stor andel dedikerad personal på Chrysler. Personer som förut jobbade med märket till 100 procent har nu även med andra märken.

Ett mycket stort tapp sker i flera frågor om hur nöjda handlarna är med de finansiella lösningarna. Övergångsfasen ligger bakom flera av bekymren, betonar Claug.

– I början av övertagandet blev det ofta rörigt eftersom många i personalgruppen satt i Danmark. Handlarna hamnade ibland där med allt vad det innebär av språkförbistring och kulturskillnader.

Som lök på laxen kom beskedet att Chrysler ska försvinna som varumärke. Vissa modeller blir kvar men då som Lancia som återlanseras på den svenska marknaden. Eftersom många som kört Chrysler har ett nära band till amerikanen, var det ett besked som satt långt inne. Detta smittade av sig på många av frågorna, tror Claug

Enligt enkätresultatet har samarbetet med märkesföreningen försämrats. Sven Claug gissar att det faktum att återförsäljarna har varit uppsagda under ett års tid spelar in, och att kommunikationen med ÅF nog också förklarar många av de andra dåliga siffrorna.

– Affärsvillkoren för bilförsäljningen har inte försämrats, ändå sjunker betyget. Det förvånar mig, säger han.

 

Vad är du mest nöjd med från årets resultat?

– Det finns inte så mycket att vara nöjd över.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi inte har lyckats bättre i övergångsfasen. Att ÅF är missnöjda, framför allt med dialogen.

Vad ska du vässa till nästa år?

– Jag vill få vår organisation att jobba fullt ut och ha en betydligt tätare dialog med handlarna.

 

Text Rickard Jakbo / Foto Fredrik Stehn

 

 


Chrysler saknar fortfarande stabilitet

Vd:n för Chryslers återför-säljarförening är inte förvånad över resultatet. Organisationen har inte kommit på plats efter GA-bytet 2010 från Daimler.

Chefer har bytts ut. Det råder fortfarande osäkerhet om vilka som ska fortsätta att vara återförsäljare, eftersom alla sades upp förra året och nya kontrakt måste skrivas. Det är bakgrunden till det sämre resultatet, enligt Mats Gustafsson, vd för Chryslers ÅFF.

– Det har varit svårt med kommunikationen och väldigt rörigt och det har ännu inte blivit någon riktig stabilitet.

Många återförsäljare är också oroliga för vad namnbytet från Chrysler till Lancia kommer att innebära, enligt Gustafsson.

– Vi börjar ändå skönja ett ljus i mörkret. Vad jag vill höra är att de kommer att satsa rejält på marknadsföring och sätta namnet på kartan, så att den gamla bilden av Lancia som en bil med låg kvalitet försvinner.

Det finns positiva saker också. På service och tekniksidan har Chrysler alltid varit bra, inklusive utbildningen, framhåller Mats Gustafsson.