Chevrolet rasar

– utlovar krafttag

Anna-Ulfvin-ChevroletChevrolet ökade sin försäljning 2012. Ändå sjönk förra årets raket Chevrolet mer än något annat märke. ÅFF talar till och med om att kåren saknar förtroende för GA.

Chevrolet Sveriges försäljningschef Anna Ulfvin förklarar nedgången med den långa tid som omorganisation tagit. Den har bland annat handlat om att bilda en ny Nordenregion, där kontoret i Warszawa fungerar som huvudkontor.

– Vi tar till oss detta och vi ska ta krafttag. Vi ska välja ut ett par huvudfrågor att arbeta med, säger Anna Ulfvin som kom till Chevrolet i augusti 2012 och tillträdde som försäljningschef i april i år.

Det var också först i april som större delen av den nya organisationen hade satt sig.

– Under ett halvår hade vi en osäkerhet i organisationen och det har inte varit bra.

ÅF sänker betygen markant på en rad områden: ledarskap, organisation, bilförsäljning, service och lyhördhet. Det mesta egentligen. Det enda riktigt tydligt positiva är ett par frågor som gäller billeveranser.

Ändå utstrålar Anna Ulfvin tillförsikt. Nu när organisationen har satt sig ser hon en rad fördelar. Till exempel har Sverigekontoret inte lika mycket ansvar för Finland längre, utan kan koncentrera sig mer på Sverige. Polenkontoret kan backa upp och stötta i till exempel prissättningsfrågor. Hon framhåller också en försäljningsökning som sker under andra kvartalet 2013 som borde öka nöjdheten.

Hur ser du på att ÅFF anser att omorganisationen har lett till att många ÅF har tappat förtroendet för er?

– Man är rädd att vi flyttat mycket av beslutsfattandet och arbetet till Warszawa. Men mandatmässigt har det påverkat oss marginellt. Arbetet med Sverigemarknaden sköter vi härifrån, men vi kan ta hjälp av Warszawa.

Att ÅF-kåren inte har förstått det menar Anna Ulfvin är en kommunikationsfråga.

– Med tiden kommer vi att återvinna förtroendet. Känner handlarna att vi kan göra en bra affär kommer förtroendet tillbaka. När det gäller försäljningen har vi gjort stora förändringar, utökat bonusen och varit extra lyhörda i frågor om prissättning och kampanjer.

Även när det gäller servicemarknaden faller Chevrolet. På supportens tillgänglighet sjunker genomsnittsvärdet med hela 1,4 betygsenheter.

– Nu har vi fått mer resurser och en bättre organisation. Vi delar den med Opel och vi ser att svarstiderna på vår handläggning minskar. Vi ser också positivt på att kanske justera garantiersättningarna.

 

Vad är du mest nöjd med i årets resultat?

– Förbättringen av promotionaktiviteten och den typen av frågor.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att ÅF är osäker på oss som GA. Vi har inte lyckats med kommunikationen.

Vad vill du vässa tills nästa år?

– Om jag ska välja ut ett område så är det kommunikationen.

 

Text Rickard Jakbo

 

”Sämre än före

omorganisationen”

hallberg

Omorganisationen till en ny nordisk region med Polen i spetsen ligger bakom de drastiska betygsförsämringarna för Chevrolet. Det är ÅFF:s uppfattning.

ÅFF:s vd Peter Hallberg jämför med hur det var före och efter den nya organisationen som började byggas vid årsskiftet.

– Min syn är att det har mycket att göra med omorganisationen. Det tog lång tid innan den var på plats. Vi upplever att det är svårare att få support och svar på många typer av frågor, att det tar längre tid.

Ändå uppger Chevrolet Sverige att de mandatmässigt inte har påverkats mer än marginellt av omorganisationen och det nya huvudkontoret i Warszawa.

– Vi tycker väl trots allt att de har ett litet mindre mandat än tidigare, säger Peter Hallberg,

Han tror inte att det först och främst handlar om en kommunikationsfråga. Flera saker har konkret försämrats.

– Om det inte ges tillräckligt med resurser för marknadsföring så hjälper det ju inte med bättre kommunikation.

Nu sägs omorganisationen vara mer eller mindre klar, är det mycket bättre nu än i våras?

– Det är säkert så att det har blivit aningen bättre, men det är en märkbar skillnad gentemot hur det var innan omorganisationen.